Monday, July 21, 2014

Lunch di Bratislava , Slovakia

Sampai di Vienna, memang dah plan nak pi Slovakia.
satu jam perjalanan naik train dengantambang 15 euro pegi dan balik.
Plus tiket tadi boleh digunakan untuk naik semua pengankutan awam di Bratislava. Promosi katanya.
baguslah. jimat.
kalau nak naik boat pun boleh..
Tapi sebab malas pulok nak pikir kat mana nak naik boat tuh...naik je lah train, boleh tengok pemandangan.
Aku lupa (kang if ingat aku updet) apa nama stesen ni.
siap pegi salah train stesen yang terletak berhampiran dengan hotel.
hahha..kurang teliti.
 
 
Plan kami memng nak day trip je.
Nasib jugak plan gituhh,,sebab mcm dah penat kot nak jalan beriya. ni negara ke 4 kot dlm trip ni.
sakit kaki pun iye jugak.
so plannya nak makan tengahari di Slovakia. hahhaha..ko ada nyahh?
 

 
 
Ni peta slovakia. Ia bersempadanan dengan hungary, austria,republic checzh,  poland and ukraine.
now boleh bayangkan ukraine kat belah mana (eh..?) ..sebelah ukraine tu rusia.
 
Kitarang pi bratislava je. Google12 pun normaly org pi sini je.  belah2 lain tuh aku tak reti sebut. hik.
Bratislava ni mcm puasat ekonomi, ibu negara slovak. penduduk dia dlm 500,000 org. dan ianya bandar terbesar dalam negara slovakia nih.kira bratislava ni pusat ekonomi, budaya dan politik slovak.negara ni ketuanya president. Pusat kewangan slovak pun berpusat di sini lah.
sini banyak lah museum, galeri, universiti. dari segi budaya, agama , ia banyak dipengaruhi oleh autria, republic checzh, german, hungary, serbs, etc.
 
 
 
 

setelah satu jam naik train,
sampai ke stesen bratislava.hl. sebelah dia stesen bas. so cik kiah, mari naik bas.
 
 
stesen bas dia kan, mcm stesen bas kuala pilah je u ols...ke stsen bas kuala pilah lagi canggih.
hhahaa..kecik je and mcm stesen bas tahun 80-an u ols.
 
 
 
aku beli air coke sebab haus sgt.plus ada kawan aku kirim botol2 air coke kat negara2 yg aku pegi.
so tak kuasa mak nak jinjing botol yg ada air, so aku minum le, botol kosong tu simpan bawak balik.
 
 
oh ye..kelakar jugok masa nak gi tmpt tourist attraction kat old town nih.
tak tau nak berenti mana. so naik je bas..lalu tesco...lalu taman2 perumahan. takdelah pesat membangun pusat bandar ni..ampak le ada satu  ke dua mall besar. macam bandar kecik je bratislava ni. kami naik bas sampai last station and lepas tu naik bas lain. itu pun tanya org.
bangunan kat sini mcm taman perumahan kat malaysia ..flat2 gitu taman perumahannya.
kiatrang lepak bus stop n naik  bas ..turun dekat area old town. kat sini pusat tourist. banyak bangunan bersejarah, cafe-cafe, kedai cenderahati. ada jugak street performer...
happening sungguh tempat nih..
 
 
 trout grilled
 
 aku makan fries, kawan aku makan salmon, trout etc
 
oh..masa duk mkn salmon,  nampak ada lalat ke apa dah termati dlm pinggan kawan aku. so dpt satu lagi salmon sepinggan free. kenyanggg...hikhihkkkk
 
 
 aku bawak serunding and roti...
 
  1.  lepas makan kitarang jalan-jalan.pi kedai cenderahati..
 kat sini selain bas, tram pun popular..klasik mcm zaman dulu2 tram kat sini

 
mcm bas rapid penang
 

 
 
stesen keretapi....
 
bersambung

No comments: