Thursday, November 10, 2011

beef salad resepi dari dapur miow

 beef salad

cik kiah pasti ramai now yg ada stok daging.stok daging korban..
sama lah ai...bawa sekilo dari rumah mak, 
malam-malam masak..

bahan-bahan yang diperlukan:
daging, bawang merah, bawang putih, halia, limau nipis 2 biji, tomato, cili merah, , sos ikan, garam, gula, . garpu tu saja je menepek kat situ. ko jgn hiris pulak.

 mula-mula, bubuh seketul daging dalam aluminium foil (daging tuh marinate dgn perahan limau kasturi dan sedikit garam). letak atas kuali, biar dia duduk diam-diam dalam foil tuh...api kena perlahan, bagi daging masak sempurna (ewahhh..ala-ala master chef gitu bahasa..kih). kang ada yg masuk sepital katanyaa..kih.


kemudian, hiris bawang besar dan tomato (buang biji). letak tepi satsss.
kemudian tumbuk cili, bawang putih, halia hingga lumat.
masukkan sos ikan, jus limau kasturi, garam , gula, dan rasakan.rasa sepatutnya, manis, masam, tangy gitu..

keluarkan daging, tengok dah masak belum, . if dah masak, then hiris nipis-nipis. masukkan dalam lesung tuh gaul dgn sos tadi.
kemudian, masukkan dlm mangkuk, gaul dengan bawang dan tomato tadi.

 ayu kan..masak guna lesung.. now catz tgk segala rancangan masak kat TV, baik oramputih, melayu, ke ..jamie oliver ke...rancangan masak australia ke..US ke..UK ke....semua guna lesung. femes kau lesung. hot gituuu.

                                       sedia untuk di ngapppp!

makan sambil tengok master chef..
hah..nyesal kau kiah tak masuk???

8 comments:

O J O L A L Y said...

mm sos ikan catz guna jenis apa?

AZANI said...

kog


sedap.mantap.
marvelous

Anonymous said...

nmpk sedap catz wt...ingt nk cuba la wkend ni..:)

sudipVSsenduk said...

kalau ko hidang masakan tu dalam lesung pun cantik catz, pas tu makan ngadap tv..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

sedaps!

Anonymous said...

sos ikan wit beef? byk ke pkai sos ikan?

Aidy said...

Ni mesti sedap nye..apa kata bawa kat TLG :)

Bulat said...

bestnye feeling masak-masak... i dah lame xmasak huhuuhuhuhuhuhu diet!!! baju konvo xmuat!