Wednesday, January 1, 2014

ketam masak kari


 ketam kari

 Dah seminggu teringin makan ketam yang dimasak sendiri di rumah.
Pegi kedai cari ketam takde..pi giant pun dah takde...
semalam kebetulan pi Jaya Grocer dan nampak ketam yang gemukkk..
suruh orang yang jaga tuh hulur ketam sebab aku nak pegang and inspect dulu ketam tuh...cewaahhh..
3 kali aku tanya..ni ketam bila..fresh ke?? (sambil cek-cek ketam tuh)
being desprate dah tekak ni kan..i picked few ekor suruh timbang.
Dia tanya nak siang ke? aku cakap ehhh..tak payah.
Mahal jugak ketam nowadays, tapi rasanya berbaloi..sementelahan di masak sendiri (gila perasan konon masak sendiri lagi sedap ..kahkah).

Actually seumur hidup aku tak pernah pun masak ketam kari. Tapi bulan oktober ni aku makan seafood di Kuala Perlis, kawan aku order ketam kari..amboi sedappp nyaaaa.
so y not try masak ketam kari. tak susah kot lagipun nak hidang kat diri sendiri.
Aku guna bahan yang ada and some aku replace dgn bahan lain.Cthnya santan aku replace dgn yoghurt.

Ok..lets cooking ..

Bahan-bahan:

2 ekor ketam
serbuk kari ikan
bawang putih -2 ulas
bawang merah - 2 ulas
halia - 1 inci
serai -sebatang
daun kari
yogurt (natural)
minyak
kulit kayu manis -1 inci
bunga lawang - 1 butir
garam
air
 

ok....
Belah ketam , bersihkan dan basuh, toskan.
Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia.
Panaskan minyak, tumis dgn api kecil.
masukkan kayu manis dan bunga lawang
Masukkan serai.
Masukkan serbuk kari yang dibancuh dgn sedikit air.
tumis dgn api kecil hingga naik minyak dan masukkan daun kari.
Masukkan yogurt separuh dulu dan tambah air , kacau dan biar mendidih,.


, biar mendidih dan terbalik-balikkan.
Kari aku ni kuah tak banyak, so aku kena make sure ketam ni masak betul dan tenggelam dalam kuah sebati.
Masukkan garam.
Tambah yogurt dan gaul sebati.
kuah dah pekat , angkat ketam.

Hidang..

selamat memasak.

No comments: