Monday, December 1, 2014

Strasbourg at night


Hari ni we ols plan nak jalan-jalan ke Strasbourg. We ols semua dah dua kali pegi, tapi ni 1st time gi ramai-ramai and naik train..
Si Maher je yang belum pernah pergi and insist malam ni kitarang semua kena bawak dia ke Strasbourg.Sebenarnya aku macam rasa lebih baik aku ke Baden Baden. 
Tambang train pegi baik dalam 5 euro tak silap. ke kurang. aku lupa.
Yang tengok kan tiket ni derang . Malam semalam tu derang naik train ni dah.
.


last train awal jugak..before 10 dah last train

 stesen strasbourg..ni last station.tak silap dalam 3 station ke ek...tapi dalam 10 minit ride

we ols jalan-jalan ronda town

 gallery Lafayatte
 area sini banyak hotel. dekat dgn train station.
Pemandangan lain bila malam...suka jugak. lawa lampu-lampu kat bangunan. 

 Angelo buat lawak..hhaaa..ni lah red light district kat sini katanya..sebab lampu tu warna merah..
Dia buat lawak sebab kitarang borak pasal red light district kat amterdam.
Dia dah byk kali ke Amsterdam...
 crotian n malaysian

 ni area dkt tmpt sama aku amik gambo hari tuh...belakang tu cathederal besar tu.

 ada pemuzik jalanan...
 kami menyusuri lorong dalam city

 sungai


restoran 

 Kami berhenti di sebuah restoran berhampiran chatederal. cuaca makin sejuk. Angelo kata dia dah makan  kat restoran nih hari tu. dia cakap sedap ke menda tah.
Aku order coke dengan salmon. Derang order apa tah..bunyiknya macam posh sangat lah...

 happy faces dapat makan

Salmon and vege

 Alen punya food nampak cantik dan sedap ..so dia cakap nak amik gambar dulu sebelum makan.
Hahaha..aku ingat aku je yg suka buat mcm ni...


Ni restoran Peranchis.  
we ols  mcm annoying dgn waiternya..mcam berlagak gitu bila we ols mintak dia explain menu  and Angelo dgn sidney cakap derang  nyampah beno..
so nak senang aku cakap.. my meal..dont put any alcohol/wine. I got allergy.
Aku cakap lagi, kalau ada wine/alkohol aku boleh pitam.
hahaa..senang je. Dari aku bersusah payah explain and dia macam pelik. tak kuasa aku nak bertekak dgn waiter tu.
Kawan-kawan aku ni paham le.Tak yah explain.derang tau. Tapi kadang org punya pemahaman berbeza. And seperti biasa, Maher akan ikut menu aku, knowing dia mmg malas baca menu.
Plus dia order fries sebab tak kenyang makan salmon dgn sayur. 
Maher ni pun kadang ada perangai annoying dia. Tengah-tengah  makan, dengn mulut penuh tiba-tiba dia tanya aku,.." do u think this is halal?" tunjuk ikan dalam pinggan dia  yg dah tinggal secoet.
Tiba tiba aku rasa nak cekik dia. Banyak sebab aku rasa aku nak cekik dia. tapi kang aku end up duk dalam jail pulak. so tak payah  le kan.

Ada sekali masa lunch, kat Lichtenau, aku makan salad dgn yoghurt ..dia as muslim patut tau le apa nak tgk bila makan. dia tanya knp aku tak makan ikan salmon hari ni?sebab org lain semua makan ikan.

Aku baca dah menu hari tuh..salmon with vege..bla..sauce with wine etc ec.
Aku rasa dia nak makn ikan tu..tp sebab dia suka ikut ikut aku..so dia pun mcm curious. 
Dia punya concern tu bagus la,,tapi hok malas baca menu and bahan-bahan tu kadg buat ko rasa annoying pulak. And ada sekali,.dia tunjuk aku air mineral belum bukak, dlm botol yang  cafe sediakan. Dia tunjuk kat aku,,, " this is halal??"  
terus aku rasa my blood go upstairs kau. Eh yang kau menogok air oren..air tah macam2 air..mkn coklat segala tuh tak pikir pulak. tetiba tanya mineral water pulak. dah sah2 tulis air mineral. 
and itu adalah hari ke 3 ko kat German.
Aku rasa kalau dia tanya dgn Chef wan mau  kena hempuk dgn botol air mineral tu la la tu jugok.
Tu belum lagi aku nunggu dia beli air mineral kat supermarket 30 minit., sekali balik...baru perasan terbeli air mineral yang ada gas. pffttt...


ok...lagi banyak aku tulis menyirap pulak darah aku pasal dia nih. dah la.


Lepas makan we ols gi ronda-ronda kejap and lepas tu pi lepak kat stesen ketapi.
Besar jugak..stesen keretapi lama yg luarnya di buat enclosure glass. so nampak le cantik.


kitarang lepak situ and kejar last train.

 byee..
kat sini la si Angelo reveal yang dia dah  bagi gelaran kat semua org. choi sgt...hik

7 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Hi Catssss....

heyyyy jalan jalan jalan lompat lompat lompat tengok tengok catz ada blog baru laaaa.... hahaha bertemu kembali dan bersiaran kita kembali...

salam singgah....

Rosdi Eunos said...

cool!

@xiM said...

salam catzs..

lama tak menyinggah sini..

Selamat tahun baru 2015..:)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Riena Razak said...

Haii catz,

hari2 buka blog, no updates, no new recipe, sedihh i, kecewa

KC said...

Hi. I really enjoyed my brief visit on your site and I’ll be sure to be back for more.
Can I contact your through your email?

Please email me back.

Thanks!
Kevin
kevincollins1012 gmail.com

aarongrey112 said...

Hi, can I contact you through your email? I've something to share that might interest you.

Aaron
aarongrey112 gmail.com