Thursday, November 20, 2014

Catatan ringkas : Autumn in Europe : Kuala Lumpur- Frankfurt-Kehl.

Salam,

hantu blog tiba-tiba masuk dalam badan, so instead of buat proposal yg nak kena submit  segera, aku rasa nak menulis blog.
Memang hantu sungguh kan.

Sekadar sedikit cattan ringkas trip autumn.
Catz ke German-France -Belgium, Holland dan London.
Banyak sungguh kenangan manis. Yang pahit tu ada la sikit-sikit. kene telan ajalah, walau buat aku nak menitik air mata. Sabo ajalah kan Cik Kiah,



Trip solo kali ini.
Sebenarnya Catz ke German urusan kerja dan sambung trip yang ke mana-mana tu lah.
Seronok sangat.
Mula-mula fikir boleh ke aku jalan sorang-sorang ni? Larat tak aku nak angkat beg sorang-sorang .
Light packing dah try. tapi big failure ye. So bawak je lah apa nak bawak. Bukan aku nak junjung pun  beg tu kan...ekkekkeke.
Di German catz tak risau sangat.
Tapi selepas tu lah.
Hehe..

So jadinya..catz ke:
Frankfurt
Baden Baden
Khel
Lichtenau
Strasbourg -France
kemudian ke Frankfurt balik
Brussel
Ghent
Brugge
Amsterdam
Delft
Rotterdam
The Hauge
Volendam
London
Stratford
Oxford
Colstwold
Warwick

kot ada yg tertinggal ke.,..karang updet.

Thank to 'stranger from the moon' yang tolong aku arrange itinerary..advise and travel tips yg sgt berguna..pengalaman dia banyak kali ke europe and pernah beberapa kali ke amsterdam lama..byk bantu aku. tq. . hihihih..(tah baca tah tak  merepek aku ni).

Iti ni berdasarkan kapasiti yg aku ada ...masa, tenaga, etc.

aku pelupa..sellau cuai, so byk tips yg  kawan aku ni ajar.

tp memang terbukti aku cuai. kat klia pun dah terjadi.

Aku tertinggal purse aku  meja masa makan kat lounge sementara tunggu flight.
Tapi keliling meja aku mat salleh..so derang tak amik pot pun.
Balik amik aiskrim  pucat muka aku tgk purse aku ada tertonggok atas meja.
terus simpan n lepas tu sambung makan (berselera ajaaa..ha hah).
Lepas tu aku berhati-hati and cek itu ini dan cek keliling.


Penerbangan malam MH006 KUL-Frankfurt pukul 11.59 mlm.
so takdelah terasa sgt.
selepas beberaa hidangan supper..aku susun2 badan nak tidur.
tak nyenyak jugak. tgk movie kejap. lepas tu tidur tidur ayam.
walau duduk di kelas bisnes, selesa....tapi tak sama tidur atas awan dgn katil kat rumah.
aku asyik  terjaga...and fikir lamanya nak sampai.
sebenarnya nak tunggu masa makan. sebab aku lapar lagi.
2 jam sebelum mendarat, sarapan. makan nasik lemak. ehmm..sedapnyaaaaa.

nasi lemak super sedap Malaysia Airlines

Kekenyangan sebelum nasi lemak makan roti la..muesli..buah  jus etc...ok cukuplah utk aku teruskan perjalanan hampir 250km nanti ke destinasi seterusnya.

Flight mendarat dgn smooth di Lapangan terbang Frankfurt, German setelah terbang around 13 jam kot. waktu tempatan masa tu pukul 7.15 pagi.

Melalui imegresen dgn mudah, ambik beg.

 

 Lapangan terbang Frankfurt
 
 
aku tgk balik  slip shuttle yg aku print and dia ckp tunggu kat meeting point ni.
Sabrina  ada e-mail aku ckp, org tu akan pegang  kertas tulis nama aku dan euroline.
Aku tunggu situ takde punnnn. Mungkin  org tu dah takde sebab sebenarnya flight sepatutnya sampai 6.45pg. tapi masa tuh dah 7.40pg sebab flihght delay sikit  and urusan imegresen, beg .
Aku diri je situ sambil tengok tengok org.org pun tengok-tengok aku gak. macam pelik. sebab pakai tudung kot. Aku longgok je beg aku situ. Dah penat sangat sebenarnya.oh ya..nak guna troli kat sini kena buh 2 euro. sistematik lah. bila letak troli balik dpt 2 euro balik kot. Tapi masa tu aku takde duit coins. so aku tarik ajalah beg sendiri.


beg aku yang sebenonya sgt berat. beg galas aku tu pun beg tarik.so tak yah galas sgt.
 
tak lama lepas tu..ada org tegur aku. " hello..!" ok.hensem.hahhaah.pegang euroline and nama aku tertera dalam jadual yg dia tunjuk aku. Legaaaa.we ols cakap sikit2 utk confirmkan and
dia cakap ikut dia and dia nak tarikkan beg aku.



see.kan aku dah ckp,.aku tak yah susah2.
 
 

 
agaknya dia ckp, budak ni bawak batu bata ke dari Malaysia? Berat gila.
ekeekekke
 
 
:)
 
Lepas tu dia bawa aku ke terminal satu lagi. oh...ada org lain yang sama dengan aku ke Kehl kot.
 
Aku fikir agaknya org yg sama keje dgn aku nanti.
Naik sepasang suami ister..heret beg besar..dgn bawak topi koboi...bawak cm alat berburu ke apa tah.
AKu mcm terpikir , eh...keje aku nanti ada sesi berburu ke? ada sesi naik kuda ke?
eh..
hahaa...bongoknya.
Rupanya derang hala sama dgn aku, kat Baden Baden otw ke Kehl.
derang baru balik bercuti dari Texas, US selama sebulan.
Ooooo...dan sedara derang kat sana ada ladang kuda. so derang kat sana duduk tempat ala2 koboi town gitu..oooo..patut laaa...
 
Perjalanan dalam dekat 3 jam gituh.
sesekali kami borak2.
Derang ckp, nanti aku dapatlah tgk rumah derang.
setelah dlm dekat 2 jam..sampai.
cantik gak tmpt ni. mcm kampung sikit. and suasana mcm best.
aku berbabai-babai dan meneruskan perjalanan .
Driver ni  berenti kat stesen minyak and Mc Donald kat Baden Baden.
Dia tanya aku nak gi toilet tak.Mestila nak.
pastu tu kami beli air n food kat McD. Dia lapar belum sarapan kot. so kami lepak borak sikit sikit. tah bongok apa aku beli air coke. sejuk la kan.
aku makan biskut aku.
tak lama tu kami teruskan perjalanan dan sampai di Kehl, Germany.
 
Suhu masa ni around 14 ke 16 darjah celcius. Nyamannn sangat.
 
Kehl meruipakan bandar di southwestern Germany di Baden-Württemberg. Ia terletak di tebing  sungai Rhine iaitu berhadapan dengan Strasbourg, France.
hha..tak excited?
rupanya Kehl ni bersempadanan dgn Strasbourg, France.
 
Kehl ni macam bandar kecil . Aku belum sempat tengok apa yang ada kat sini masa tu, sebab aku dah plan nak menyeberang ke France masa tu.
Kehl dgn strasbourg jaraknya dalam 6 km. dipisahkan oleh sungai Rhine.
Aku check in di Ates hotel. Hotel ni terletak berhadapan dengan train station dan pusat bandar Kehl di area belakang hotel ni. Lokasi yang sungguh bagus.
Nak naik bas, keretapi, teksi, mahupun jalan kaki ke France sunguh a convinient u ols.
 
Aku lompat atas katil and baring...ohh..legaaaanyaaaaaa. best dapat baring dalam bilik yang nyamannn.Alhamdulilah. akhirnyaaaa.
 
ok lapar.
Bukak beg dan keluarkan sambal goreng  n nasi impit dan rendang.
Yey...sedapnyaaa. Tak terkata (matiklah puji masakan sendiri kannnnn).
Kawan aku kata,..amboi..mementang makan sendiri...paru tu besar2 bas kau bubuh..hik.
Nikmat sungguh...
 
 
 
 
Masa ni dalam 12 tghari kot.
 
CCK Mall, Kehl, Germany.

 
Lepas makan aku tidur sekejap. rehat.
then mandi buat apa yang patut...
keluarkan peta etc...ready..we go to France....!!


5 comments:

Fazleyatul Aini said...

cecepat sambung next entry
seronoknya solo travel
mak kita, nak balik kg setakat tganu sorang pon tak diberinya
dia tak caya hahaha

Ghazali said...

Dulu dah tgh IG ... so now baca kisah detailnya ....

Thanks for sharing ...

:: CIKVIVA :: said...

round the world tu..
nasik impit wajib bawak ye..

Stranger from the MooN said...

Kikiki...cepat sambung lg mek..

Anonymous said...

The Hague uolzz