Saturday, May 24, 2014

Minggu yang panjang - valuable experience


 Terlalu banyak utk ditulis. 
aku catat peristiwa minggu lepas dulu. 
catatan trip aku ke budapest, prague akan menyusul.

Minggu yang sungguh panjang dan memenatkan. Setelah setahun lebih bekerja utk merealisasikan event ini..jerih perih ..akhirnya dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Dengan pelbagai perancangan, mesyuarat dan macam-macam perkara yang meletihkan ..redah sajalah.


 bila stress, makan-makan dan minum bersama rakan sesuatu yang best. gossip time....!!


 Menghampiri event, kami mcm kerja siang malam kot. Persiapan saat akhir ...berurusan dgn pelbagai pihak..kontraktor..pengurusan lokasi...sangat meletihkan kami. Dan rakan2 yang semuanya memegang peranna penting bagi menguruskan lebih 300 peserta dari 34 buah negara bekerjasama dengan baik..
semua ada peranan masing-masing. apa yang penting....kerjaaaaasama...!


 hujung minggu pun kami kerja...macam2 lah..mcm nak buat kenduri gitu.. makanan kami makan seala kadarnya, asalkan kenyang ..
 antara yang masuk dalam beg konference kit

 11/5/2014 - kami ke PWTC Kuala lumpur .. bermulalah tugas2 semua. yang paling aku tak dapat aku lupa bila logistik barang2 konference letak barang2 tepi jalan besar depan pwtc. Tak logik langsung kan which is memang menaikkan darah aku dan kawa n-kawan yang terlibat. So mcm bangla aku dan kawan2 yg angkat barang tengah panas. gila lah. Nasib baik en rizan, pwtc sales manager tolong utk bagi lalu kat dewan merdeka.. Kalau tak memang aku amukannnn. hampir terjerit aku tgk longgokan kongress kit event terlonggok tepi jalan.sighhh...
Dan macam2 urusan yang memerlukan kederat tangan dan otak.
dari angkat ba,rang, set up bilik sekretariat, registration and reception, set up booth exhibitor, menguruskan mesyuarat...makan mminum, menguruskan perkara yg diluar dugaan, perbincangan dgn sales pwtc,  urusan dewan, rehearsal majlis perasmian, urusan peserta yang menyebabkan kami tak sempat makan. tak lalu pun.
Lepas tuh nak urus dinner function, rehearsel dgn penari..mc, food.,..kongress parallel session, refresher course, sessi mesyuarat dan forum.
drain energy betul seminggu tuh.

hampir tercabut jantung bila mesyuarat dgn beberapa delegasi pakar luar negara untk pukul 5 petang belum disusun..hah.
kelam kabut juga dgn proses check - in hotel di seri pacific. macam2. salah faham dll yg memerlukan perhatian. lari sana sini kot masa tuh.
dan lebih buat aku rasa nak lompat bila rupanya mesyuarat tuh pukul 4 rupanyaaaa....choiii.....

aku:  En Rizan..meeting i pukul 4. u dah set up bilik mesyuarat? kat mana?
En Rizan : tgh buat. pwtc club.
aku: kat manaaaa tuh? satu pwtc i round nih...dah takde energy
En Rizan: depan bank cimb.
ok..

and aku lariiiiiiiiiiiiiiii pi wtc club.
sigh....
Persiapan dah diuruskan dan orang-orang penting mesyuarat dah  sampai.
hihiihh..aku nampak ogino yg senyum lebar dgn sugiyama dan prof kosako.

dan bebrapa wakil dari australia ,, korea dan china.


setelah salam-salam dan bilik mesyuarat dah setel, aku suruh derang masuk...
mesyuarat 4-6 ptg menyaksikan Australia bid to host next kongress in melbourne 2018.


 Legaaaa sekejap...En Zul , head corporate comm pwtc sembang-sembang dengan aku kejap pasal acara.
leganyaaaa dapat letak kaki kejap sambil minum air oren sejuk.slurpppppp....


 time ni aku rasa nak letak lunjur kaki atas sofa dan lelapkan mata 5 minit. tapi macam tak sopan sbb wakil dari australia ada 2 org duduk dekat2 situh dan asyik nak beramah mesra dgn kitarang.



mesyuarat habis pukul 6

 Tapi tugas kitarang tak habis lagi. kena entertain delegasi jepun, kore, china etc. penat gila.
Boss aku ajak duduk and order food and sembang2 dgn delegasi tapi aku tolak sbb aku ada macam2 benda nak urus plus ada short meeting dan discussion dgn sales pwtc, En Rizan yang dah tunggu aku selang 3 meja kat riverside cafe tu.Rupanya macam2 benda yang belum confirm??? tah lah...aku anggap miss comm je lah.

Lepastu..ramai pulak delegasi sampai..dalam 25 org...dari macam2 negara. kaunter reception dah tutup so terpaksa entertain derang kat cafe..kecoh la kejap jadiknya.
jam dah 7.30 mlm masa tu dan aku kena handle rehearsal pukul 8.15mlm.
Dan aku belum pun check-in hotelmmasa tuh. letih gila.
7.45 aku lariii balik hotel kat seri pacific sebelah tuh dan check in.amik kunci...
cepat2 mandi..bersiap  ke pwtc semula utk rehearsal majlis perasmian,


 penat tapi senyum je lahhhhhh

malam tu kami balik dari persiapan pwtc dalam pukul 1 pagi. adalah mcm2 perkara berlaku  tapi kami cuba selesaikan dan telan ajelah. semua ni pengalman berharga,

 meeting at wtc club

acara perasmian

 Alhamdulilah,, acara perasmian di dewan tun hussein Onn berjalan lancar, boss happy and i guess kerja kuat kami berbaloi.
so secara rasmi kongress bermula.
kongress 4 tahun sekali yang sebelum ini diadakan di jepun bermula dan 3 parallel session diselang seli dgn sesi khas, forum, mesyuarat, refresher course..keynote speech dll .
Kami guna 3 bilik besar utk kongress ini.
'
 parallel session yang menyaksikan pembentangan lebih dari 150 peserta yg membentangkan kertas kerja oral dan poster selama 5 hari.


 Selain pembentangan kertas kerja, kami organize dinner kongres yg disertrianai dalam 280 org peserta.
Dapat tajaan dari tourism ..tarian2 pelbagai etnik di Malaysia...
Dan aku ckp kat manage r penari tu buat jelah joget lambak utk last tarian and tarik foreign participant yg sporting naik pentas. sebelum tuh aku tanya gak dgn dato' xyz pengerusi kongress..dia ckp buat je..
and as peserta sporting, 2 round joget lambak tuh..hahhaha




 me and ogino. 
Tentu dia rasa perbezaan dgn dinner yg dia arrange last year masa aku attend conference dia kat tokyo.
kampaiii..!!! masa tu,,,dia buat banquate dinner gituh.
dia ckp best gila dinner dgn tarian tradisional  ni...
aku nampak dia asyik amik gambo guna dslr dia.

 with pengerusi IRPA, dr Renate Chawinski

 kongress poster session hari ke 3

bersama participant dari australia and japan
 Ni hari ke 3..lepas kongress ptg tuh bawak derang pi central market..derang nak jalan-jalan.
aku bawak derang sbb masa aku pi japan derang layan aku bebaik...
aku belanja derang satey and rendang. macam-macam derang makan.,
budak baju hitam tuh makan satey bertambah2. sedapppp katanya sbb manis2 gitu'


 mamat ni beriya makan rendang..habis licin. bagussss

 Dah kenyang, derang nak naik menara KL...so..kl towerlah kita

 pandangan dari atas KLtower

 antara makanan yg kami serve during conference

 penat gila aku ..sampai bilik hari2 flat.order room service je ..mkn sambil buat macam2 kije


 flowers for me

 view from my room


 thanks to my new friend for drinks

 sempat aku pi spa pada hari akhir

and tq to my friend for taking me out for teh tarik doraisamy....hehhee..nice

pengalaman mahal yang tak boleh dibeli dan bermakna.

No comments: