Sunday, October 10, 2010

Turtle Sanctuary Cherating

Dah lama actually Catz nak ke sini.
Jadi kesempatan bercuti ke sana baru-baru ini..singgah untuk tengok apa yang ada dalam tempat ni.

Jika nak ke sini, senang je. Kalau dari Kuantan, amik hala ke Kuala Terengganu. Kita akan melewati kawasan Cherating. Nampak signbod besar belah kanan. Pusat Penerangan dan Santuari Penyu terletak bersebelahan Clud Med Cherating.
ia adalah di bawah Jabatan Perikanan Negeri Pahang.






Selamat datang ke Pusat Penerangan dan Santuari Penyu, Jabatan Perikanan Malaysia



Konsepnya macam kat rumah..rumah Melayu. Ada kolam, ada cam muzium gitu.

Masa kami ke mari, terdapat dua bas pelancong. Pelancong dari Spain kot..Saira pernah pi Spain, so dia paham le sket-sket derang sembang apa..

ala tomel-tomel...

Terdapat dua jenis penyu di sini..penyu Lipas dan penyu agar. they are sooo cute!

Di sini, telur penyu dijaga, dieram dan anak-anak penyu di besarkan di bawah pengawasan petugas pusat ini. Kalau u ols naka tau, penyu yg kat Aquaria KLCC tuh pun amik kat sini, dan sampai satu masa, ia akan dikembalikan semula ke sini dan akan dilepaskan ke laut.
Kat sini, derang pun ada buang kajian pasal penyu dgn kerjasama jabtn perikanan dan universiti. (aku tgk kat TV).
Baguslah kalau utuk lawatan dan menambah pengetahuan.


Penyu besar

Penyu besar dan kucing besar

Dugong

Dugong II

yehoo!





sapa nak??

Entah apa ke motif, kena duduk pose atas kayu. Saira paksa..koser mak.

Cantik gak pantai ni..sesuai penyu nak bertelur



nice trip!

3 comments:

Lady of Leisure said...

penyu besar tu hidup ke? hehe

Noor Hanisah Mohd Ishak said...

kurusnya saira sekarang...
ape petua?

Saira said...

1st you kata i penyu pastu kata i gugong.. hmm... o to ka jo to you?