Thursday, February 18, 2010

Jalan-jalan di Saigon

Jalan-jalan yang bermaksud jalan kaki.
ke sekitar bandar Ho Chi Minh ni.
melihat-lihat, dan masuk museum.
(wah...bunyiknya sangat geography dan sejarah bukan???...).
Sebenarnya aku nak cerita pasal perang vietnam..tapi malas pulak nak menaip ni..
jadik aku bubuh je la gambar sekitar bandar.


sofitel Plaza Saigon

klik-klik

depan diamond plaza

kat area cathedral

pejabat pos..antara tempat yg jadi tourist attraction.

Bangunan dgn rekabentuk Colonial Peranchis ni merupakan salah satu land mark penting kat sini. seberang jln je dgn Notre Dame Cathederal tuh. Kat sini bleh le nak anto surat, bungkusan, beli setem dll. Dalam ni banyak kedai soviner dan jugak setem utk kenangan.



War Remnants Museum

kereta kebal, kenderaan tentera dll masa perang vietnam


terserempak org tgh buat wedding shoot..mak pun dgn tak malu tumpang semangkuk..


kan aku dah ckp..orang vietnam ni sgt mesra alam dan mesra kamera. pakcik ni duk kayuh beskal dia..aku hala kamera, terus dia turun kooo...lambai-lambai dan senyum ...maybe dia ingat aku nak beli ke buah-buahan dia tu..aiyo pakcik..i no moni..!

aku terserempak dgn sekumpulan org yg tgh belajar photography kot. korang tgk object yg nak di shoot tuh...menarik bukan?? pandaiiii cikgu dia sediakan object kan. aku ingatpompuan tuh sorang duk dlm public phone tu..rupanya berdua oke...wa-wa-wa-wa...seksa tau mata kita, tataw kot depa ni artis ke apa ke kan...hiks.

minum kopi (ada org cuma mampu telan air liur je lah kan..kesiannnnn mak ni...)




Reunification Palace




sapa tengok Amazing Race, ha..kat sini lah pit stop derang kat Ho Chi Minh City, Vietnam.
Siap ada sorang peserta tu terharu sebab sampai sini. dulu abah dia pilot tentera Amerika yg berperang kat sini. kena tembak jatuh pesawat dia , tapi abah dia selamat. Dan kat sini le peserta tuh kena eliminate sebab dia group yg last sampai.

kat dalam.

actually aku banyak amik gambar-gambar dlm ni..segala bilik etc..kang kalau aku rajin aku wat entrynya.


kat luar ada tinggalan kereta kebal dan jet yang diguna masa perang vietnam. Katanya, ini lah kereta kebal yg diguna utk rempuh pagar reunification palace ni dan menyebabkan perang vietnam tamat.

pilot jet tentera..haaa...

cat at park..melepak. Oleh kerana dah papa kedana, kita pegi tempat yg free dan mursmurs je.
hiks.

next entry..pasal perang..(owh...sejarah sungguh bunyiknya..). complicated.

9 comments:

AMZ said...

salam...

best nyer....
catz pegi saner brape hari??
tgk gambar pun dh rase mcm pi saner....nie yg buat x sabar2 nk pegi nie...

catz jadi x nk pesan brg kat azrin...azrin insyallah pegi 27.02 nie...

catz said...

hi AMZ,

catz ada hantar u e-mail.
tak dapat ke?
jadik nak kirim..
dlm e-mail tu catz mintak no akaun dan no tepon.
isk...tak dpt e-mail ek..?
rasanya alamat e-mail dah betul..isk..

rezeki said...

salam catz

alhamdulillah, walaupun no money masa tu, u ttp happy dan ceria
he he

Leez said...

catz,

tak sabar rasanya saya nk kesana bulan 7 ni....lambat betul masa berjalan..heheh.

geraugebang said...

cantik jugak kat saigon ni ek...akak tak pernah lah jejak sini. Sagon pernah lah...sedapnya sagonn..he he he

CAHAYA said...

wah, nampak mcm best je. tapi takde geng la nak pegi. kawan2 saya target jalan2 negara benua lain. Asia tak main katanya. Gediks!

Romie Pujaan said...

jom la dtg langkawi

Anonymous said...

coppp!!!!! nampak sepasang je kaki kat public fon tu...sorang lagi ??
erk!!!tak pe..i'll use my imagination..

AMZ said...

Salam....

catz...
azrin dh dapat email...
azrin balas kat email erk...