Friday, February 19, 2010

Apa yang pemakan mahukan?



KES 1




Buzzz!!
Ping!!!



K Bed : Catz ko nak ikut tak?
catz: pegi mana?
K Bed: Lunch. tempat baru..macam best..konsep oriental-oriental gitu. kedai nampak vasss!

(ha..kelas tak..nak ajak kawan sebelah opis yg jauhnya 10 langkah pun pakai YM..senang kan..tak yah calling2 membazir tenaga). Normal lah kan now ni guna kemudahan chat walau di mana-mana..tambahan now ni kami ada kemudahan chat utk internal. easy peasy!

kak bed dan purp jemput aku kat opis.
kami sampai kedai itu, wah..parking susah oke kat area ni ..so kena park di seberang jalan, seberang parit (haa...ko..susah tak nak makan sini..kena langlah parit ..lompat gituuuu!).
kwsn yg pack dgn kedai/pejabat/kedai makan. lunch hour kompem sesak.
Tapi mengenangkan konsep kedai dan masuk je..wahh..lawa ye kedai niii..
Di dalam ada 4 org pelanggan tgh tunggu makanan.

Kami duduk, dan tak lama tuh 4 org lagi kawan kami yang datang dari area bdr baru bangi, dtg join duduk semeja, makan ramai-ramai. tmpt keje lain2..time ni lah nak jumpa. so 7 org ek semuanya kan?

Seorang pelayan dtg bawa buku menu.
wahhh...lawa ye buku menu dia.


so memasing order. Ala..order benda simple-simple je. Aku order NASI DAGING BAKAR, ada yang order NASI GORENG ISTIMEWA XXX (nama kedai) , NASI dan LEMON CHICKEN, NASI AYAM, NASI apa tah stau lagi aku lupa.
Air ada yg order sirap limau, etc.
Harga makanan kedai ni?
Oh sesuai lah kot dgn konsep dan rupa kedai. reasonable lah. (ini adalah pandangan kami sebelum dpt food ye).


Seorang pelayan dtg bawak benda ni..utk kunyah2 sesambil tunggu makanan katanya. Dia bagi 3 mangkuk kecik. So kami ngapp.
tetiba pelayan dtg semula kat aku...
Pelayan: Nasi daging bakar tak ada
aku: oh..sambil tgk buku menu semula.
pelayan: order yang lain lah
aku: oke..bagi saya NASI DAGING LADA HITAM ada?
pelayan: ada.

Dalam 10 minit, air sampai...slurpppp....
Dah 25 minit...
satu nasi goreng istimewa sampai.
eh? napa satu je..kan ada sorg lagi pun order yang sama.
So purp makan dulu..sesabil kami ni tgk dia makan. lapo oke..
Tapi melihat NASI GORENG ISTIMEWA XXX sgt turned off oke. Berminyak gila!
Nasi goreng yg sgt berminyak + telur mata kerbau+ timun/tomato hiris.

Kami yang terkulat-kulat le kan...lapar..tak sampai-sampai jugak food!

aku sampai panggil pelayan : errr..lama lagi ke makanan nak sampai ni??
pelayan jawab- kejap lagi.

si purp dah habis makan.
tiba-tiba food aku sampai. pelayan letak depan aku.
aku: ni apa ni?
pelayan: NASI GORENG LADA HITAM
aku: saya order NASI DAGING LADA HITAM
pelayan: oh..betullah tuh..saya yang salah sebut tadi.

aku makan...eh..ni nasik goreng la..yg dibubuh sekilo lada hitam kot. aku selak-selak, kuis-kuis..makan. Takde pun daging???? yg ada udang, sotong, hirisan ayam. Kami pun makan le sorang sikit sebab ada food org lain yang belum sampai lagi.
Dan pendapat semua orang adalah:
"napa banyak sgt lada hitam ni??? tak pasal2 kang ke jamban lah kita beramai-ramai kejap lagi".

Aku panggil pelayan tadi semula.
aku: "kak..ni apa nama dia?"
pelayan: nasi goreng lada hitam. Napa? tak sedap ke? sorilaah tak kena selera you.
aku: haa..kan? tadi u ckp nasi daging lada hitam. saya bukan order ni
pelayan: eh..ni tukang masak lah ni yang salah masak. derang ni memang tau..suka konfius.
HIskkk.....tulah ni tukang masak lah niiiii yang salah masak ni.
aku: saya tak boleh makan, byk sgt lada hitam (sambil tunjuk nasi goreng yg kami dah sesama
makan.. luak sket je)
pelayan: nak tukar ke???
aku: tak payahlah..bagi air sirap limau satu lagi.Pedas!
motip aku nak tukar order? kawan aku yg sesama order tadi pun ada yg tak dpt lagi....so aku punya kangggg pukul berapa agaknya baru dpt..kan?
Kawan aku yang order benda sama dgn purp pun lama gila baru dpt food dia...tu pun dha buat kami hairan.
and kalau ko yg salah place order/salah ckp..motip ko nak blame tukang masak depan pelanggan?? tukang masak tu aset terbesar kedai kau tau. Takkan lah tukang masak tak reti apa yang dia masak dan tak dpt bezakan menu??????
Masa aku komplen tadi masa ko baru letak, napa ko ckp bahawa benda itulah yg aku order dan cepat-cepat je blah buat-buat busy.???

last-last ada kawan aku yang kansel je order pasal makanan dia tak sampai-sampai dan kami dah nak balik opis.


nasi goreng lada hitam - perlu ke letak selambak lada hitam? panas mulut kitarang semua oke.


kesimpulan:
semua org ckp makanan TAK SEDAP.
service -lembab! - siap kena tanya 2-3 kali, bila food nak sampai dan ada yg kansel je order.
harga - tak masuk akal dgn kualiti service dan kualiti makanan.
so kami tanak dtg lagi kedai ni .
tah tang mana konsep oriental tu pun kami kompius pasal, buat nasik goreng pun fail.
Terlalu berminyak!
Dengan tag line kedai yang " a unique oriental.....xx..xx...dining experience"
huh.
masa bayar pun kalut jugak. lambat. dan kompius2 lagi pasal tadikan ada order yang tukar,order tak sampai, order lain dapat lain. huh...
Ni le masalahnya kan.
kedai berkonsep-konsep ni (ni kami buat ketupat dlm kereta masa balik ke opis),
nak buat konsep2 make sure menu ko betul2 ikut konsep + SEDAP la..
aku bukan lah tau sgt menatang oriental2 ni... as long sedap ok dah.aku tak komplen.
Masalahnya adalah amik order salah, Masak lama gila. Buat pelanggan naik angin je.
Memang kami sgt bengang oke!
Baik ko tak yah buat kedai berkonsep la. Bubuh je nama " RESTORAN MAK LIMAH". masak je malay food, nasik campur, lauk pauk melayu, buh ulam, sambal belacan tempoyak. Lagiiii orang serbu time lunch hour tu.

Kedai dah lawa sangat. Food kena lah sedap. Orang tak dtg lagi sebab kedai ko lawa je oke. org dtg sebab food. kami bukan bayar utk melihat keindahan lampu dan kerusi.



KES 2

Makan kat restoran yg femes sebab ada tempat makan atas pokok..
hheehheheeeeeeeeeeeee...
aku dah lama ban kedai ni.
Makanan dia teruk.

so selepas 4 tahun ha..ni aku baru nak kembali lagi . Ni kawan aku ajak.
tah2 dah improve ye tak?

herphhhhhhhhhmmm.
sama je.
food teruk.
order kerang rebus, dpt kerang rebus yang seolah2 cuma di rebus dgn air takde letak serai ke, garam ke apa. pastuh takde sos pun mcm kedai lain yg bagi sos utk kerang.
kwn aku: dik..takde sos ke utk kerang ni?
pelayan pompuan: takde (dgn muka masam).
yg ada sos cili utk mkn dgn sotong goreng tepung, sikit gila. Kami 3 org. so tak cukup.
Bila mintak extra kat pelayan tu..woww..muka dia cam bengangggg oke!
masam gila dan mmg tak ikhlas la.
bila dia hantar sos tuh muka masam+muka bengang, mcm nak baling je sos tu ke muka kami.
ek eleh.
terus nyampah.

RM40.00 utk food dia atas + satu bihun tomyam + 1 air teh O, 1 teh panas, 2 teh o ais. mahal+tak sedap.
sampai kami suh kira semula. tak logik oke! masa suh kira semula, cashier muka bengang dan masam. eh...aku nak taulah harga food aku kan?
kerang ko bersalut emas ke mahal sgt ni?
kalau mahal tapi SEDAP aku tak komplen oke!



KES 3:

Malam tadi. aku pegi makan sorang. kat area hentian kajang, konon nak minum dan beli bungkus food bawak balik rumah.
Kedai lengang. ada 2 org sedang minum. seorang sedang makan.
(kedai ni lah yg cilok gambar dlm blog aku buh dlm buku menu dia).
aku duduk.
Nampak pelayan ada beberapa org. ada yg berjalan ke depan, ada yang tgh hantar air.
ada seorg perempuan duduk kat kaunter juruwang sambil tgk TV. Pelayan nampak aku duduk.
aku tunggu lah dia dtg bwk buku menu or at least tanya aku nak order apa kan?
kedai lengang dan aku tau dia nampak aku baru duduk.
Tapi dia terus menonong buat keje lap meja, susun barang, dan cashier tgk TV.
Dan kemudia jalan lalu tepi aku, ke belakang tempat buat air.
ehhhhhhhhhhhh??
mak ni tunggul ke?
ke sebab aku selebet..ko tanak layan?
aku mmg park jauh, so aku jalan kaki ke situ.
aku tunggu kejap..depa still gak buat sebok mcm ada keje.
aku bengkek la.
ooo...
aku angkat beg aku..bangun.
cashier nampak aku nak jalan keluar bila aku lalu depan dia..dia buat bodoh jugak.
ek eleh.
hinanya aku ni?
aku kena park BMW aku depan pintu kedai ko ke baru ko nak layan?
prestij sgt ke kedai ko???????????
aku ni nampak sgt tak berduit ke nak makan kedai ko???
ok..
patutlah kedai ko lengang.
Ni kalau dia buat mandrem, hantar polong ke setiap rumah di kajang dan bangi paksa sumer penduduk sekitar makan kedai dia pun aku rasa kompem tak jalan lah mandrem dia.
maybe yang berprestij je kot yang boleh makan kedai dia.
ek eleh..
Mentang-mentang aku selebet, dia ingat aku cuma nak duduk tumpang tgk TV free kat kedai dia ke? Ingat rumah aku takde tibi ke?

Last2 beli nasik kedai mamak dekat area rumah aku. Bungkus. Aman bahagia makan depan tibi.


KES 4:

kedai makan bawah pokok di daerah Kuala Langat.
service cepat.
kami sampai je terus amik order walaupun pelanggan dia SANGAT RAMAI.
siap ada khemah mcm kenduri kawin oke. org sgt ramai!
sekejap je dah dpt minum.
Dan order kerang bakar (sedap + besar), sup ekor, nasi goreng cina, nasi putih, ikan pari bakar (sos dia sedap), set sambal belacan dan 2 air buah..
sedap, cepat, hiks.
aku dpt meja betui2 bawah pokok besar.
dapat parking depan jambatan kayu tu...hiks.
owner kedai sgt perihatin dan menyapa pelanggan..
dari jauh dia nampak kami..
"haiii..Dr..dah dapat food ke?.."
dan tak lama tuh food kami sampai.
dia duduk kejap berbasa basi borak kejap.
dia ckp..pelanggan sgt ramai sampai bekalan ikan tak cukup.
haaa..bagus beno bisnes dia walau kedai makan tepi jalan.
Dan kedai dia bukan Melayu je yg mkn.India, cina, pun dtg sini makan.
Sangat muhibah oke!
Harga kedai ni?
MURAH.
semua yg kami makan tu RM21.00.
hiks.


orang malaysia ni sebenarnya tak kisah pun makan kedai camana.
kalau tak napa kita tgk org tak kisah je mkn tepi jalan...sampai meja pun atas jalan.
ko tgk le mana2 kedai time malam. org lagi suka mkn atas jalan oke.hihihi.
Janji food SEDAP, kedai bersih.service bagus.harga nasuk akal dgn kuantiti dan kualiti makanan.

Luahan hati seorang pemakan.

24 comments:

mRsauRa said...

a'ah kan...yg penting service kena mantoooppp...kalo kedai vogue da vasss tapi makanan hampesss mmg tak guna...tapi kalo makanan sedap yg hamat kedai ala2 jer tapi bersih mmg menjadik pilihan...ihiks

AyunasiA said...

betol tu, tp silapribulan kusi meja eh kena angkut dek majlis sbb ltk kat tmpt parking berbyr, pdhl mlm mana kena byr parking pon.

Tijah said...

1. byk sgt spend duit buat menu tu. tu yg svc ala2 jer...

2. kedai atas pokok tu...adakah dekat dgn petronas? hahah. penah kena dulu mintak fresh oren dikasiknyer oren kordial. bleh?

Wahidah said...

mmg sakit hati kan sis..kalo p mkn harga mahal tp tk sedap..isk3

CAHAYA said...

dia salah buat kot. nasi lada hitam, ada ke? agaknya dia tak paham nasi black pepper beef.

Anonymous said...

dalam kes ke 2...
sesudah dikira semula...
berapa harganya??
banyak beza..??
(ala2 polis pencen bertanya..)
.
cilok gambar...cerita mana ni..kat mana??nak baca..!!
(ala2 wartawan pencen bertanya..)

Anonymous said...

catz, rezeki jgn ditolak..

:)

Anonymous said...

Catz, ko dah pekena rojak & cendoi (bukan mamak)depan Sek Jalan 7 kat ngan Apt ko tu, ramai jugak aku tengok Ahad sebelum raya Cina. Bagilah komen skit kalau ko dah rasa.

Azwar said...

Hi catz, kalu boleh share la name restoran yang awak dah black-listed tu. Bukan ape nak updated skali dalam saya punye list.

NenetPenne (NP) said...

sungguh tidak professional bila menyalahkan tukang masak...entah2 tukang masak baru lepas tamat belajar kot? eeeeee

bagitaulah nama kedai yang tak best tu supaya kitaorang tidak akan tertipu dengan dekorasi yang indah bagai tapi hampeh..

bagitau jugak nama kedai yang best tu supaya leh kita pegi secara jemaah....

catz said...

kikin...
kita setuju..
kedai lawa pun tak guna if serbis dan food cam hampesss

catz said...

Ayunasia,
depan rumah aku ni biasa MPKJ dtg angkut..
tapi MPKJ balik je..susun semula kerusi atas jalan..heheh

catz said...

Tijah,
aku bagi ko 10 markah!
mmg pun..
kedai itu lah..
aku tataw how depa ni can survive niaga food cam hampesssss....
pakai polong kot..
hahahhaha..(ketawa keji).

catz said...

wahidah,

mmg pun..sakit hati ku..
bengkek jek..

catz said...

cahaya,
kita order ikut menu yg dlm buku lawa tuh..aku pun tak paham la kalau tokey senirik pun tak paham menu dia..tapi mmg hampeh

catz said...

ibusinga,
'mmg RM40.00 jugak..
tapi mahal nak mampos la..
kerang rebus pakai air paip tuh dekat RM8.00..keji gila..
dan benda2 lain adalah mahalssssssss.
tak sedap!keji!

oh citer cilok tuh, ko pi blog lama aku..search..hihihihi...
kang aku carik...

catz said...

INTAN RH,
kita setujuk sama awak..
dah itu depan mata..makan je lah..

catz said...

Anon,

dah pernah makan.
ok je rasa..sedap lah..
makan dah lama..agak lupa rasanya..

catz said...

Azwar,
kedai tu sebelah betul dgn JM beriani..ihiks...
sila terjah..
:)

catz said...

Nenek,
tu lah..
aku heran sedap2 dia kutuk tukang masak dia...aset terbesar tuh utk sesebuah restoran..
:)

pinkebaya said...

nok..
ape pun mak tetap suke cendawan goreng kedai tuh..
tp pas blk mkn situ aku sakit2 badan..
diaorng mandrem kot
tapi aku xnak dah g kedai tu..
sayang je.. dulu mase bebaru bukak sumenye tip top tau

Mimi said...

pergghhh sure penat nak conceal segala watak n nama restoran.. haha :D haku baru je nak buat entry yg penuh revealing dan kontrovesi, bila tgk entry kak catz terasa mcm bersalah pulak kalau buat. patut kah?

catz said...

pinkebaya,

aku dah BAN kedai tuh dulu, kini dan selamanyaaa.
cendawan goreng cenggituh aku goreng kat umah lagi sedapppp...
ha..jom kita main masak-masak..

catz said...

Mimi,
eh..
jangan,..
jangannnn,..
jangan,,
'JANGAN TAK BUAT :..hhehhehehe.
ko buat je lahhh entry kontobesi ko tewww..
kalau nak gambor kedai aku ada..
hahahhaha...
ok..tak sabo tunggu entry keji ko..ke kekekkekekeke