Friday, February 5, 2010

Pengalaman menaiki teksi



yes,
penjual gelang sudah balik.
i'm bek from SAIGON / HO CHI MINH.

ceritanya karang-karang lah. Aku tgh malas.

Now nak buat karangan.

Tajuk: Pengalaman menaiki teksi
(ceh tajukkkk..macam nak buat karangan darjah enam UPSR)



pasal perjalanan aku pegi dan balik kerja.
Entah le kan.
now ni kerap ditimpa bencana (kena muhasabah diri ni).
Now aku dah cam bangla dah, living in Bangi without car.
car-lesssssss.
so jadiknya, kenalah pegi dan balik kerja memakai drebar atau pakcik cabbie.
Dah le kat Bangi ni public transportnya agak hazabs.
Now dah improve jugaklah.
Aku nampak dah ada bas mini, so org yang naik bas mini taulah agaknya route bas ni lalu mana, pukul berapa dan jadual bas agaknya. Tapi tak taulah berapa jam sekali baru ada bas.
So, dari segi bas, aku memang fail. Lagipun bas tak lalu depan gate rumah aku. Yang betul-betul lalu depan gate cuma BAS SEKOLAH je.
(kalau bas ni mcm bas kat PEFS, free, punctual, tak lewat sesaat, ada mcm2 bas yang lalu dgn pelbagai route, lalu depan pagar rumah aku, of kos lah aku nakkkkkkkk sgt naik bas).
Masalahnya pulak, bas -bas tersebut langsung tak lalu depan opis aku yang terletak dlm hutan.
so kenalah hire pakcik cabbie. (nak jimat kalu, balik mak tumpang orang separuh jalan, naik cab separuh jalan, atau tumpang orang yang sgt baik hati tumpang sampai rumah).
so, sajalah aku nak tulis sket pengalaman aku naik cab selama dekat sebulan ni. macam-macam pesen drebar teksi mak jumpa. Ada beberapa,

1. Yang jenis 'take it or leave it'

Kat bangi ni pelik, napo tah. Pakcik dan abang-abang cabbie tak nak pakai meter.
so kalau ko call teksi nak ke mana-mana, dia akan tanya dari mana nak kemana? cth dari A ke B. dia akan ckp..RM25.00 (padahal bukan jauh pun...dlm 13.5 km je dari rumah aku).
Dia tanya nak ke tak nak? if ko tawar, dia akan ckp..harga dah tetap! nak ke tak nak?!
Tak nak sudeh. Take it or leave it gitu. tu diaaaa.
(tapi meter tuh ada. setakat buat hiasan je ke? or Bangi ni spesel, kwsn ni para cabbie dibenarkan untuk tak pakai meter kah?). Ada tak org LPKP baca blog aku? Boleh tak tolong explain?
so aku tanya kat cabbie, napa tak pakai meter?
Alasannya ." alaaaa...kalau pakai meter pun lebih kurang..kitarang bukannya untung sgt pun"
pastuh dia sambung lagi.." Ala..kat Bangi ni ramai orang kaya..kebanyakkan ada kereta, nasib-nasib je dapat penumpang ni..saya ni anak 4..isteri kerja kilang S0ny. Bawak teksi ni part time, petang pukul 2 ptg saya keje sampai pukul 10 malam"
wah..terpaksa mak jadik kak seri siantan pagi-pagi mendengar rintihan syahdu. Sebelum dia bukak cerita lebih sedih, baiklah kita mematikan diri atau dgn erti kata lain, pura-pura tidur.
Bukan apa la..bagus lah ko buat dua keja menyara anak isteri. Abih nasib korang je ko pikir.
Kami yang penumpang ni camana?
lebih ke..kurang ke..sapa yang bayar?
Ko tau ko punya untunggg je?
abih, untung nasib penumpang ni ko tak kira?
tah aku ni janda anak lapan ke yang pegi keje carik rezeki bersuap-suap nasik utk anak-anak aku ke ko tak pikir? nasib aku ni sapa nak bela? heh. sabo je.


2. Drebar teksi yang feeling-feeling F1 racer.

kadang tu aku jumpa drebar teksi yang bawak kereta mcm race kat litar monaco.
wooooo....terpelanting oke tupperware isi bekal nasik aku time dia tetiba brek. nasib dlm plastik.
kalau tak, mau terburai nasik goreng aku kat bawah seat.
nasib jugak la aku pakai seatbelt, kalau tak sure dgn aku-aku sekali terpelanting.
Bangggg..ai nak idup lama oke. Amalan belum banyak ni.....
Kot ye pun, napa tak apply post jadik F1 Racer dgn ferari ke, BMW ke..petronas sauber ke...


3. Drebar teksi yang mungkin dulu kerja wartawan ( kot?)

Masuk je cab, jalan nam ratus meter, dia akan mula tanya.. keje kat mana? ye lah maybe dgn brg2 yg aku bawak, dgn beg galas, aku ni macam pelarian je kadang.. mcm baru turun tongkang.
aku jawab " keje kat XXX"
pastuh..aku senyap, dia tanya pulak... keje apa?
ni aku malas ni..bukan dia nak bagi diskaun pun kan upah jawab soalan dia.
pastuh tanya lagi.." napa naik cab?"
aku jawab " kete takde"
dia jawab balik " kereta kenapa?"
aku jawab " kat woksyop"
dia tanya balik.." napa masuk woksyop?"
aku jawab.." eksiden"
dia tanya lagi." kete apa?"
aku jawab " XXX"
dia jawab, 'kuat makan minyak tuuuuu...pot..pet..spare part mahal..prong..prang.preng...prangg"
aku dah mula pejam mata. konon2 tidur. tapi pura2 je laaa..kaang dia drive aku bawak jln lain masuk semak kannngggg..


4. drebar teksi jiwang karat

time drive tangan dia asyikkkkk tukar cenel radio. sekejap-sekejap abih lagu dia akan tukar cenel. selagi tak jumpa lah radio yang tgh main lagu spoon, spin, span, scoin, spon dia akan giat menukar-nukar cenel tak sudah. Azab tau. Dah tak kosentret drive la cam tu. kang tak pasal-pasal masuk longkang bangggg...
Otomatik tangan dia stop pulas butang cenel tu bila berkumandang ..
"Bila kekasih engkau merajuukkkk..." hah..sambung senirik... tu je lirik aku ingat.

5. Drebar teksi sedang bercinta

Boleh tak tgh drive sesambil bergayut?..isk.isk...
sore 0.0005 desibel je..tapi aku dgr sikit-sikit la...
pukul 6.30 pagi.
"hello..ayang dah bangun? dah mandi?"
"hik..hikhikhikhikhik" -tah apa yang klako sgt tu kann?
"errrr..ayang nak masak nasik dagang??..eh..abe bulehhhh ajar...ye...beras
dgn pulut..nisbahnya..1 nisbah 3. pulut tu ayang sukat 1 cawan, beras 3 cawan..OOooo...nantik kelik abe beli dehhh..
ooo...gulai..yang sedap gulai ikan tongkol...ha..ayang kalau nak beli ikan tongkol, ada dua jenis, haa..ayang tgk sirip..bla..bla....santan....bla..bla..
a'ah...uu..sedak tu..sedakkk...karang abang datang.. simpan sikit dehhh..i miss u bebeh."

adalah dkt 15 minit gayut.

awwww..terkesima oke..boleh ko sambil drive sambil gayut ajar gepren ko masak nasik dagang.
sabooo je..eh..aku bukan pasang telinga tau..tapi dah terdengar. nak buat
camana. Mak tadah je lah telinga ni.

dan macam-macam lagi...karang sambung kalau rajin.



pukul 6.20 pagi. duduk tepi pagar.bertemankan kucing yang main tepi longkang.

oh..aku berjaya lah dapat teksi yang nak pakai meter (aku insist nak pakai meter sebelum aku hire dia amik aku pagi-pagi pi koje. 6.20 pagi oke, aku dah terpacak depan gate.) Biasanya budak2 sekolah pun dah start tunggu bas mereka. mesti derang ingat aku ni cikgu kan? sebab macam sopan je pagi2 buta dah pi keje. oh perasan.
Tapi cabbie mak ni,lawak tak..dia kira meter dia start dari rumah dia, bukan dari rumah aku.keji. nasib lah rumah dia tak jauh sgt.kot dia duduk kat kuala lipis ke..tak ke meter dari rumah dia ke rumah aku je dah lebih byk dari rumah aku ke opis.(tu pon aku tgk, bila sampai depan rumah aku, meter dia dah RM7.00).
Dah takde choice, mak pasrah. Tapi dia tak jugak pun ikut meter betul-betul. contoh..
let say tambang kat meter tunjuk RM19.20, aku hulu 20 dia amik je tak pulang baki.
Kalau tambang meter tunjuk 18.50, pun dia amik 20 jugak.
(aku rasa dia agak keji la pasal hari pertama dia amik aku dia ckp, dia je yang sudi pakai meter ikut permintaan pelanggan. Tapi dia kira meter dari rumah dia pulak..kan???? pastuh dia tak ikut meter betul2 pun??)


bekalan hari ni. keledek rebus yang bertukar menjadi keledek bakar . (tertidur masa rebus ni...nasib tak meletup periuk aku).
dont try this at home.

44 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

takmo komen apa2 about teksi...sbb tak ada pengalaman.tapi nak minta ubi rebus skit...heheh!

Inah said...

catz.aku dah beli bread maker..sekian dilaporkan..hahahaha :P

attyfir said...

penah gak ade pengalaman ..ngn dreber teksi gatal..ekekeke..
kalo ade apa2..ko leh kol aku ..nak suh anto ko ..ekekekee.

Mama Miraki said...

keladi tu..sedapnya....lama tak makan. mana kau dapat ni catz...balik PS ke

kucingorengemok said...

aku pernah dileterkan driver, "dekat je kenapa tak jalan kaki bla bla bla, cuba bayangkan bapak awak keje driver teksi dibuat macam ni (macam aku seksa dia sangat la) leter leter leter". last² aku suruh dia stop tgh jalan jem, aku bayar ikut meter and aku balik ofis jalan kaki... lantak dia free² je stuck kat jem tu. kalau dia tak berleter, meter dia jalan dapat duit lebih, sapa suruh bising... maaf, komen yang menyamai entri panjangnya :)

eh apa cite ko jual gelang? hope semua ok...

afendi ariff said...

ter gelak2 aku baca entri ko ni la...
cuma nak tnya....ko rase muka ko ni ada mcm janda anak lapan ker?
heh!

DCKEY OJOLALY said...

huhuhu ingat ko dah lupa password..tunggu tak update2...hehehhe..drebar teksi la ni berlagak gilerrr...kalo aku naik teksi mesti nak pot pet2..kutuk sana kutuk sini..ckap beso..dah tu pandang orang lain mcm ada salah jerrr..walau tak semua pemandu mcm tu tapi kena jugak lah tempiasnya..aku ni jenis dengo aje..kena kawan aku mau kena laser balik pakcik2 ni..huhuhu..tgh2 ujanni pandang keledek tu mcm sodappp ajooo...

Anonymous said...

trick kita kalau naik teksi...
kalau dia tanya kerja mana??
kita jawab..penguatkuasa JPJ..
terus sopan santun drebar teksi itu!!
nak lepak sini lama2lah..nak dgr lagu ..
:)

Leez said...

catz, tergelak i baca pasal teksi ni...hehehe

baru balik from Saigon ke? Wah bestnya...cepat yea update.
I gi bulan 7 nanti...lambat nak tunggu..huhuhu..

PINATBATE said...

Salam..
cerita teksi tu lawak..tapi cerita keledek rebus bertukar tu laagii super lawak..;D

catz said...

mama,

jommm kita rebus keledek..
dan 'membakar' nya..ihiksss..

catz said...

Inah,
adakah bread maker itu untuk ku?
i leb u..
wahh..lepas ni asik buat rotiii je..
chef wanabe...
jeles nii
ihiks...

catz said...

atty,
so far di area bangi, belum jumpa lagi cabbie gatal.hiksss..
karang mak call ko..hiks.

catz said...

mama miraki,
beli kat supermarket je;.
bukan versi PS..
:)
ada baliki PS kah?

catz said...

kog,

hahahah..tak pasal2 kena kena marah? gila ke hapa cabbie tu, dah untung dah ko naik cab dia..tak bersyukur betul, mmg patut ko turun jek kat situ..hahhaha..padan mukaa..ihiks.
kdg teksi ni tempat jem tamau pegi..if tanak jem, haa..pi lah bawak teksi kat gunung kinabalu sana..hahhaha..

pasal jual gelang..hahah..cik kiah menjadi penjual gelang yang sgt berjaya..
dah balik LL dah..karang mak update..

catz said...

afendi arif,
ko gelak golek-golek ok...
oh...tadek lah rupa mcm tuh..cuma aku nak bela penumpang2 teksi yang kena bayar sgt mahal kpd cabbie yag tanak pakai meter.

catz said...

OJOLALY,

hi,
mmg ada cabbie yg duk berceramah politik, yg pikir dia je betul,
haaha..ko toksah layan..ko pura2 tidur je.,..ke ke ke.

keledek ni mmg sedap..mkn dgn sambal tumis oke..puhh..

catz said...

ibusinga,

hiks. good idea. buleh pakai idea ni..tak terpikir pulak..
tq for the idea..hihihi.
wah..dr singa pun jiwang jugek..
ihiskss

catz said...

Leez,
yup.balik dr saigon..
akan update kalau rajin.
:)

wah...nak ke saigon kah..best tuh.
saya tak sempat nak soping sgt.
bwk duit banyak2.
banyak benda best..

catz said...

pinatebate,

waaa...kita nak masuk raja lawak..
ihiks..
ye keledek rebus tuh nasib le tak melotop dapur ku..
tetiba rebus jadik bakar.

CAHAYA said...

lama x naik teksi.

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Catz..aku penah naik teksi F1.. macam nak terkuar isi perut aku.. ns baik perut kosong klw tak..mau la muntah.. lagi satu bau2 teksi yg kurang menyenangkan..

kalau kat shah alam ni..kena tunggu teksi penuh baru jalan...

syarqiah75 said...

salam catz..
ada gak pengalaman,en taxi bising awat aku naik taxi..ngapa x jln kaki je..tmpt dkt bukan jauh sgt...xcersice jln kaki bagus utk kesihatan ler dan mcm2 lagi..rasa cam nk terjun je taxi time tuh...3 km dia ckp dkt....uwaaaaa....awat dia cam tuh..

LYS said...

lor awat x roger cik kiah.. kate jiran... ahaksss..

DrSam said...

boleh tulis momoirs seorang drebar teksi ni Catz...

adie-ishmael said...

kawan saya seorang pemandu teksi yang baik...tapi kalau bawa negro(African)depa ni selalu larik tak nak bayar tambang...

Wahidah said...

salam..

aper dah jadi ngan akak nya keledek da..:P

sabar je cik kiah ne taw

catz said...

CAHAYA,
bila dah ada kereta sendiri, biasanya mmg kita akan jarang naik public transport..tu bila sesekali kena naik, terus gelabah.

catz said...

Life,

ye..teksi berbau, kerusi tak bersih pun pernah..iskkk...nasib je lah terpaksa naik.

catz said...

syarqiah,

kita naik cab bayar dia suh bawak kita pun dia bising?
awww....tak paham aku..

catz said...

makcik rokiah,

bak no tepon..
hehheheh
:)

catz said...

DrSam,
hehheheh..buleh..buleh..
tapi catz tulis gaya gitu, mau kena hempuk dgn drebar teksi seMalaysia.
heheh

catz said...

adie-ismail,

boleh lari tak bayar tambang kah??
wooo..jahat tuuuu....

catz said...

wahidah,
tertidur time rebus..
tau2 air dah kering..berasap dapur..
hehehe..nasib baik tersedar dan bangun.

Sasha Farina said...

terima kasim Catz sebab mencerikan pagi Isnin saya yang mendung ni.. sampai tersedak sedak ketawa :)

Sasha Farina said...

eh.. kasim tu siapa.. terima KASIH. bukan KASIM!

Mimi said...

alaaa syiannye catz! beli keter baru aaa! hehehe..

weiii bila nak jemput kitowg lak makan-makan? jeles dah niii!

catz said...

shasha,

hhahaha..ingat kasim mana pulak..
ke ke ke..
thanks for reading ya.
how are you?
:)

catz said...

mimi,
beli kete baru?
ok...jommmm.
mak nak ajak ko pi showroom BMW oke.
(tak agak2 kannn..)
ko bawak duhet banyak2 tau..
nak suh ko belanja mak brg sekereta dua..
buleh kannnn... ihiks.

nak jemput...
bebila nanti.
mak will let u know bebeh,

orangrawa said...

catz....bile u ke saigon?..awat tak contact....kalau tak boleh gi cangkung makan pho!!!

Sasha Farina said...

catz.. kita okey jer. biasalah.. angin malas melanda :)

catz said...

orangrawa,
catz pi 29 haribulan.
tapi tak berapa best..tak berkesempatan nak rasa vietnam food sebab duhets habis kena kebas pencopet kat Ben Tanh market.

catz said...

shasha,
tula..kita pi blog awak, bersawanggg je semedang...
:)

Anonymous said...

Catz,
me your silent reader bru lately jumpe ur blog
tpi memg best la..hehehe i keep smiling bler bacer ur blog so sempoi