Thursday, August 9, 2012

Nasi dagang sampling ...


 Semalam petang, aku pi keje.Ada meeting. Sini Ahad keje, so kena lah pi membanting tulengs di hari Ahad .
Lepas meeting, aku ada discussion dengan team sebab esok tu nak masuk plant. Ye u ols..patutnya cuti Nuzul Quran kan..tapi mak kena memerah keringat seperti peluh petani...

Balik kerja aku singgah Mesra Mall. Agak lengang. Time ni orang dah busy masak or busy ke pasar juadah (aku tgk kat sign board dekat Pantai Kemasik derang tulis Pasar juadah)...

 baju raya anyone..? aku tak beli sebab aku alau baju siap memang macam tak payah beli kain. katik u ols..
lepas tu lengan sure panjang...and dah macam baju pinjam sebab saiz tak padan...

 Hiasan adalah ketupat daun palas. Saja nak tengok hiasan mall nih..aku dah aim nak beli apa esok coz aku ada nampak kasut yang cantik. hari ni ambik feel dulu..kang besok datang beli...ramai jugak org shopping raya..

Lepas balik dari Mesra Mall, aku pi pasar juadah..

LOkasi:  Pasar Juadah Pantai Kemasek...
sebenarnya tak nak beli sebab aku ada guess hari ni. Dah janji nak buka puasa di hotel je..
so ni nak cuci mata tengok orang jual apa...ye..cuci mata sahaja.. 
Tapi the moment mak melihat nasi dagang yg berbungkus daun pisang otomatik  " makcikkk..nak nasi dagang niiiii".
puii...cuci mata konon....!
time bila nak makan, pikir kemudian...
hehhe...

 Nasi dagang bungkus daun pisang..RM2.00 oke!

 murtabak
aku jalan-jalan tengok kuih..macam-macam ada u ols...terus rambang mata..tapi idok le aku membeli kuih biasa yg dah biasa jumpa. dan paling ramai aku tgk org jual ketupat palas yang digoreng tuh,,
 putu bambu stall

 dan lalu di sebuah gerai nasi dagang lagi..and mulut tiba-tiba.. "pakcikkk...nak nasi dagang ni"
nasi dagang bungkus daun..tempting oke! wah...tiba2 dah macam acara menyample nasi dagang seluruh daerah kemaman..kihhh

 okey.."pakcik berapa ringgit?"
pakcik :" 3.50"
aku hulur 3.50...
Pakcik tu tgk muka aku.".RM1.50 je nak"
tekejut makkk..
aku ..hah?????  gamaknya pakcik ni pikir...kesian..muda-muda dah pekak..
dok le...nasi dagang RM1.50 u olssssss.....hah..kat KL ada???

 Balik dari bazar...jalan lengang, dah lewat petang.

 hasil tuaian..nasi dagang dari pelbagai gerai
 pandangan dari bilik..nampak ombak laut

Aku sampai hotel, solat rehat tunggu tamu aku yang katanya on the way..
Dia sampai pukul 7.
Around 7.15 kitarang masuk dalam Restoran Kampong.
Meriahhh...!
Orang ramai, kebanyakannya bawa family dan anak-anak.
Time dah pertengahan Ramadan masuk ke akhir dah ramai orang rajin berbuka di luar kot.
Sesekali katanya...
Tapi kadang jadi berkali-kali. seronok apa...tinggal makan, tak payah basuh pinggan. Makanan pulak banyak gila..

AKu ronda tengok buffet spread..oh..lebih kurang sama,.
Sini famous dengan kambing golek/bakar yg dihidang dengan nasi arab dan sup beraneka jenis.
Tapi sebab selalu dah kat sini..aku dari bilik macam dah tauuuuu apa menunya..
:))


salad bar
kuih muih

aneka dessert dan kuih

pasta stall


murtabak stall and mamaks specilaity ke apa tah..ada beriyani, chiken varuval, lamb   etc


ini dari gerai aneka sup

satey

ABC

pengat nangka

AKu rasa, ratusan jenis makanan di hidangkan.. seronok je lah..makan meriah..kitarang borak..borak...makan..makan...aku sempat rasa gulai kawah, gulai itik dan entah lupa..banyak gila makan.
Dekat sini, disediakan beberapa bilik solat..so mudah la..pi solat, sambung makan...

OH ..ni kan AHad,  Datuk Lee Chong Wei kan lawan dgn Lin Dan, final badminton perseorangan Olimpik.

Ramai le yang lepak 'berjemaah' menonton DLCW lawan Lin Dan..
aiyooo..berdebar ok...
Kitarang lepak dekat Atrium Cafe...ada TV besar.

kejap kami bersorak....kejap.aaaaaa...uuuuu....laaaaaa....huuuu...tepuk-tepuk-tepuk....oooooo...uuuuuiii...aaaaaa.....meriah oke! Tapi akhirnya..walau kalah kagum dengan semangat juang DLCW melawan musuh tradisi nya LD.Congrats Chong Wei!  Silver medal pun sesuatu yg membanggakan kami rakyat Malaysia...

Kawan aku kata..."muka Lin Dan tu macam muka petani je kan." kahkah..kuang ajo kan...
oi..muka petani pun juara dunia badminton okey..menang gold dalam sukan olimpik..
ko ado??? tah-tah takat main badminton dalam pagar rumah kelepeh kelepeh je.



Lewat malam..kitarang supper...kehkehkeh..nasi dagang yang aku borong kat pasar juadah kemasek tuuu...sedap gila..sampai pejam-pejam mata makan oke...! terus cakap...weh..esok  mesti repeat gerai makcik bazar kemasek nih...

Pukul 4.50 pagi..bangun sahur....

sahur meriah
Balik bilik smabung tidur kejap...Isnin cuti, tapi kenaaku keje..nak masuk plant ...sigh...tak dapat mak nak imagine panasnyaaaa nantik..sure tekak kehausan..
sabor kiah..sabor.....
And bengong tak..
aku terlambat...pecut macam mikel sumaker aku pi menghala ke Paka...nasib le hari cuti, kete tak banyak..
ZZZOoommmmmmmmmmmmmmmm..

 

8 comments:

kucingorengemok said...

petani tu jutawan koooott! haha... dia humble, suka. aku benci tengok sportsmen yang poyo.

MyJourneyMyPhoto said...

best nyer kalo dapat keje kat area2 Kemasek ni, boleh hari2 amik gambar sunrise dan pokok kelapa..
tumpang tanya apa nama hotel tu ye? ingat nak berholiday kat situ la nanti..

DCKEY OJOLALY said...

yea yea raya balik ganu....ko raya mana catz? muo ker? ke kena raya kat paka?

catz said...

kog,
kannnn..muka je muka petani..
tapi machoo...banyak duhets..
:))

catz said...

My Journey,

:)
yes..u boleh amik gambo sunrise hariu2..
hotel awana kijal.

catz said...

OJO..
catz balik kampung beraya..
:))

Anonymous said...

bila balik?
byk bawak ole2 utk family?
:-) heheheh1stheheh

Unknown said...

salam kenal...murahnya nasi dagang tu, klu umi confirm ambik 5 huhu..dapat lagi gani mari...feberet tu