Friday, November 20, 2009

saman??

tengahari tadi.
seorang rakan menelefon.

kawan: "catzs...ko tau tak jus alpokat tu apa??"
aku: tau..jus avocado yg dibubuh sos coklat..
kawan: ko minum kat mana?
aku: ehm..pernah minum kat indonesia, singapore, biasanya Indonesian restoran. kenapa?
kawan: ni haaaa..aku dgn husband aku nak order mkn ni, dekat restoran XXX ni..hubby aku nak order jus alpokat, aku duk pikir apa menatang tuh, so hubby aku tunjuk buku menu kat aku..sekaliiiiiii...haaa..aku tgk gambar jus alpokat tuh ada tulis 'catzscafe.blogspot.com'. weiii tokey kedai ni curik gambar ko buh dlm buku menu dia!!!'
aku: aaa????? ye keeee?? ni restoran XXX yg kat Hentian Kajang tu kan??
kawan: ye..kompem noks..
aku: speechless sekejap..

err..aku nak bereaksi macamana ye?
sebenarnya..isu orang amik gambar dlm blog aku dan bubuh gambar dlm blog derang ni dah ada berlaku...aku pernah jumpa. Tapi aku malas nak bising, malas nak amik pot. Ada yg amik dan mention yg dia amik dr blog aku..aku tak kisah. Dan ada yg amik, pastu siap crop dan buang tulisan 'catzscafe.blogspot.com'..aku pun diam je. Malas nak bising, malas nak berkira. Entah ek..
kalau korang lah..korang marah ke? atau buat tak kisah???
Entahlah ye...aku pikir, dunia blogging ni mcm dunia yang terbuka. sapa-sapa boleh tulis apa saja, boleh bubuh gambar apa-apa je. Tapi, tentulah ada etikanya kan?
Dan oleh kerana blog ni mudah di akses oleh sesiapa saja, maka , hal amik gambar/ curik gambar (istilah mana yg sesuai??) pasti berlaku.
Tak silap aku, kita bleh set supaya orang tak boleh copy text dan gambar yg kita bubuh kat blog.
Aku tak belajar lagi, plus takde masa sgt nak duk mengadap benda ni.
tapi kalau ada sesapa tahu, boleh le ajar catz yg jahil ni (m.a.l.a.s sebenarnya..heheh).

errr...kepada tokey restoran itu ( kalau dia baca blog aku), saya tak marah encik amik gambar makanan di blog saya utk bubuh dlm buku menu... kalau nak suruh shoot gambar makanan utk buku menu restoran encik pun saya sudi. Belanja saja jus alpokat segelas dan sotong goreng tepung dah le. ihiks.Restoran encik tu sepelaung je dari apartment saya. Anytime je saya boleh dtg shoot gambar food.
err..encik, gambar2 dlm blog saya bukanlah semenggah pun. Banyak lagi gambar-gambar cantik dlm blog orang lain. Tapi kalau nak guna gambar tu mintak izin le dulu. ya.Bukan semua org tak kisah mcm saya.

err..kawan aku suh saman..
errr...ada tak loyer baca blog aku. Ada asas ke aku nak saman?...
er..berapa juta nak saman??? 5 juta??
ihiks...

16 comments:

LYS said...

mana restoren tu?sedap ke? dekat jugak tu.. nak gi terjah ni.. hehe

sy pernah gak sekali, gambar member kawen yg dah siap2 letak watermark letak dlm FB, cantek jek mak andam tu letak kat FB die dgn watermark separuh slps di-crop.. kunun2 nak letak koleksi ex -client die..

aduhai.. nak kopi pes bole.. tapi jgn lar nampak sangat..

bg sy tak kesah sgt pun.. tapi jgn buang watermark tu.. sbb tu hasil keje oang lain so kene lar hormat.. wlupon tak seberape..

geraugebang said...

kak gerau rasa ko jangan la saman dia. Bukan apa. Buang masa aje. Nanti susah pulak catz nak ber lancong-lancong ke luar negara. Ko mintak je makan free seumur hidup kat restoran tu. Kira ok tak? he he he.

kucingorengemok said...

gambor air katirah aku juga pernah dicuri, zaman aku lom reti (malas sbnrnya) letak watermark... cantiiikkk je jug rumah mak aku dok kat 'meja orang tu', hihi

aku suggest ko gi restoren tu dan ambik gambar alpokat ko kat menu dia dan letak kat blog :) cam cool je!

atty's said...

catz..elok ko terjah..lpas tu ckp..ini gambar saya..sebagai denda..saya dpt mkn free..2 minggu..

Sasha Farina said...

tersangatlah selenge nyer curik gambar orang! mintak izin ler dulu wey!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Catz..watper nak saman..glamer blog ko.. bleh buat buit palk pas nih..

tak pasal2 ko dpt iklan blog free.. tp wht the hack ko pindah umah nih..

catz said...

makcik rokiah,
sedap tak sedap tak tau le..
tapi sikit hari lagi mak nak ambush kedai tuh...tgk sedap tak foodnya..
aku pun tak kisah sgt lah...tapi kelako, nak wat buku menu pakai makanan kat restoren dia lah..kang org order tak sama dgn dlm gambar lah kan...

catz said...

makcik rokiah,
sedap tak sedap tak tau le..
tapi sikit hari lagi mak nak ambush kedai tuh...tgk sedap tak foodnya..
aku pun tak kisah sgt lah...tapi kelako, nak wat buku menu pakai makanan kat restoren dia lah..kang org order tak sama dgn dlm gambar lah kan...

catz said...

makcik rokiah,
sedap tak sedap tak tau le..
tapi sikit hari lagi mak nak ambush kedai tuh...tgk sedap tak foodnya..
aku pun tak kisah sgt lah...tapi kelako, nak wat buku menu pakai makanan kat restoren dia lah..kang org order tak sama dgn dlm gambar lah kan...

catz said...

geraugebang,
'kannnnn...idea bernas,,,
makan free seumur idup..hahahhaha..
best tuuuuu

catz said...

kog,
yerrrr..
air katirah mak oso kenacurik..
dia siap buang watermark itewww..
crop lagi..cantik je kan peti ais aku duk umah org tuh...
err..org yg sama ke noks???

catz said...

atty,
nak carik masa utk terjah tu yg tak ada..
karang2 lah..aku ajak ko bleh???

catz said...

shasha,
entahnya..
nak buat buku menu, suruhlah org dtg amik gambar yg proper...
apesal nak kidnap gamabr org..
iskkk..

catz said...

life,

pindah umah sebab dah exceed limit..
saman?
hehehe...takde koje mak nak menyaman..
biorlah...karang aku dtg kedai dia mintak air segelas dah le..ihiks./

Hajah Zainab bt Abdullah said...

catz,

dia orang minat sebab gambar2 yang catz shoot tu cantik2...mama pun minat tapi mama tak "curi" !!
nanti ada masa catz gi kat kedai tu cakap2 sikit dgn dia orang...ala2 nak sama gitu...tgk apa reaksi!

attyfir said...

CATZ ..LEH JE AJAK AKU ..AKU PUN NAK TUMPANG MAKAN FREE.KAT SITU..HEHEHEHE..