Sunday, September 19, 2010

Lodeh for beginner : step by step

serai yang suka-suka je nak enter frame


Masak-masak raya part 2.
Antara masakan yang tersaji di atas meja di negeri Johor,KL, dll.
Ada ang panggil kuah lontong, ada yang cakap kuah lodeh.
Tapi konsepnya..bahan-bahan lebih kurang sama je.

cuma ada yang suka kuah putih, ada yang suka kuah kuning.
ok...lets see the bahan-bahan.


Bahan-bahan:

Bawang merah - 5 ulas
Bawang putih - 4 ulas
ikan bilis (segenggam)
udang kering - segenggam (rendam)
cili kering - 3 biji (gunting nipis-nipis dan cuci bersih)
cili hijau - 4 biji (hiris nipis serong)

bahan sayur:

Tempe - 2 keping Hiris kecil)
kentang - 2 biji - (hiris nipis)
kacang panjang - 5 batang ( hiris serong, nipis)
cendawan hitam (optional..tak letak tak pe) - hiris kecil
tahu - 4 keping (goreng dan hiris dadu)
lobak merah- 1 btg (hiris kecil)
soohon- sket je (rendam)
tahu kering - 2 keping (rendam)

Bahan lain:
santan
serbuk kunyit
minyak utk menumis
garam
gula skettt je.


Cara masak:



Tumbuk bahan-bahan bawang-bawang, udang kering dan ikan bilis


tak perlu le halus sgt tumbuk tu. Kalau nak senang lagi kan.......kan..blend je. heks. zrenggggg! neng! ngenggggg! siap.


hiris cili kering/cili hijau

tahu ni goreng dan hiris dadu

hiris sayur-sayur

rendam soohon cendaan dan tahu kering .hiris, basuh dan toskan.


Ok..
jom mula masak.

1. Panaskan minyak dalam periuk. Masukan bahan tumbuk, tumis-tumis kejap. Naik bau
je..haaa..masukkan santan cair dulu. Bubuh serbuk kunyi sket kalau suka kuah kuning.
2.Masukkan segala sayur keras dulu iaitu karot, kentang. Agak-agak dah lama sket, masukkan semua sayur lain. Biar sayur layu, mendidih. kalau-kacau le kuah tu.

Ha..semua sayur da masuk.

Masukkan cili kering dan cili hijau. Masukkan garam secukup rasa Masukan gula secubit.
Masukkan santan pekat an biar mendidih sekejap. kacau-kacau angkat.

Ok..dah siap!

selamat memasak.

jom makan!

3 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

jom !

Sierrauniform said...

1st raya ritu ni ler den masak seperiuk medium, tapi sayang tanpa tempe..i miss my tempe..

i like lah kak catz!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

nak try..nak try... mak aku selalu soh aku mask lodeh tp aku tataw laaa... lg pon aku x sker santan..