Sunday, September 4, 2011

Puding caramel : step by step



puding caramel


Hi..
jom masak.
a simple puding caramel, for open house maybe?
masa bulan puasa, nampak ramai orang jual caramel puding. Tak pernah beli pun, sebab kecik sgt portion hirisan tuh, macam tak padan dgn harga.
kita masak senirik je lah kiah.

Ok, mari tengok bahan-bahan:


pengukus - ni bahan utama sebab catz buat yg style kukus. if nak bakar boleh juga, kena ada oven.
ok sebelum start buat adunan telur , kita panaskan pengukus siap-siap.

bahan-bahan yang utama juga:

1. telur - 5 bijik . ----> 3 biji amik putih dan kuning, 2 bijik lagi amik kuning sahaja.
2.susu cair - 1 tin atau 400ml.
3.gula - 6 sudu ---> utk buat karamel / gula hangus
4. gula - 5 sudu --> utk campur kan dengan telur
5.esen vanila - satu penutup botol esen tersebut atau 3-4 titik.
6. air


oh dalam gambar ada loyang kan? ----> utk bubuh puding
penapis----> utk tapis adunan
penyukat ---> utk menyukat bahan


ok...langkah step by step:


step 1: jom buat karamel. bubuh gula 6 sudu dalam kuali kecil. bubuh air 1.5 sudu. (hik-hik).
kacau atas api sederhana. bila gula dah semakin mencair kecoklatan, tambah le satu sudu air lagi.kacauuuuu..... sampai jadik macam kat bawah ni.


gula hangus. tapi jangan sampai hangus. dan bukan juga gula terbakar.

Langkah 2: amik loyang tadi, tuangkan gula ke dalam loyang, ratakan. kena buat cepat-cepat sebab gula sangat cepat mengeras.

langkah 3: masukkan loyang ni dalam fridge. Biar sekejap sambil kita sediakan bahan lain.

Langkah 4: amik telur tadi pecahkan dalam bekas. 3biji amik kuning dan putih, 2 bijik lagi amik kuning sahaja. campurkan gula yang 5 sudu tadi. kacau pelan-pelan supaya sebati telur dan gula.
TAPI jangan sampai berbuih.

campuran telur dan gula


Langkah 5: Tapis campuran telur dan gula tadi, ketepikan kejap.

Langkah 6: masukkan susu ke dalam kuali kecil, panaskan atas api kecil. Masukkan sekali esen vanila tadi. kacau dan biar susu panas sikit. Jangan mendidih. Catz buat ala2 suam je.

campuran susu dan vanila


Langkah 7 : ---> aku lupa amik gambo. cih-cih-cih.

angkat susu suam tadi dan campurkan dengan campuran telur dan gula tadi. kacau sket dan TAPIS campuran tersebut.

Langkah 8: Kuarkan loyang dari fridge, masukkan adunan puding yg telah ditapis tadi.

langkah 9: Tutup dengan aluminium foil sebanyak 2 lapis.

Langkah 10: Masukkan dalam pengukus yang telah disediakan awal tadi. air kukusan dah mendidih. berhati2 memasukkan loyang ke dalam pengukus panas.

ok, kukus selama 25-30 minit. dengan api sederhana besar. so bolehlah pi tengok TV ke, sapu sampah ke, pi siram pokok bunga ke, tengok katun sinchan ke.

30 minit kemudian...ini hasilnya


langkah 11: amik pinggan/ bekas bulat , tekap kat mulut loyang dan terbalikkan puding tadi. tadaaaaa!!! see...
Langkah 11: hias le dengan apa-apa benda yang ada dalam fridge.catz buh stoberi.

yummeh

boleh lah dihiris bila dah sejuk sikit

langkah 12: ngap!!

14 comments:

CT said...

Selamat Hari Raya ..sedap puding tuh...

Jom masuk blog kita http://batulesung.blogspot.com

Azueriena Norash said...

perghhh....catz...tgh2 hari nie layan
pudding nie memang layannn

Anonymous said...

cantek rupa paras puding karamel nih...sgt mengiurkan..huhuhu..bule cuba resepi catz ni la..

Uncle said...

sangat menggoda sukma.....sedap kalau sejuk....lalu kat tekak....bila caramel tu langgar anak tekak, fuuuuhhhh sejuk rasa...bila caramel menggelongsor kat tenggorok pulak.....alamak.....nikmatnya.....

Lily said...

Wahhhhhhhhhh..terima kasih share step by step..hakak suke! Selamat Hari raye Aidil Fitri :)

MiszNoRuL said...

sedapnye ahkak tengok puding tu, gebu uolsss...
nnt nk try la, thanks catz

sweet_pinky86 said...

sedapnye...
http://enazblog.blogspot.com/

catz said...

hi CT,
dah masuk dah.
sedap lagu awak kan..
:)

catz said...

Azueriena,

err...selamat hari raya.
jom ke dapur...pukul telur.
hehehhe

catz said...

hi Anon,
cuba le..senang je..1/2 jam siap!

catz said...

Uncle,

cepattttt! suruh auntie wakana buat...
:)

catz said...

Lily,
selamat hari raya.
apa lagi..cepat sinsing lengan ke dapur..
hehehhehe

catz said...

Misznorul,

err...tukar dgn redvelvet mau tak?
kihkih..

catz said...

sweet_pinky86,

hai..selamat hari raya.
welcome to catzscafe.

meowww