Showing posts with label Jalan-jalan. Show all posts
Showing posts with label Jalan-jalan. Show all posts

Saturday, December 10, 2011

Akob Patin House, Kuantan, Pahang.

Salam ..
Jom jalan-jalan, makan-makan  hujung minggu..!  Jom Ikan patin.

Semasa ke Kuantan  baru-baru ini, Catz berkesempatan makan masakan ikan patin yang sangat sedap di Tengah-tengah bandar Kuantan.
Thanks to Asrul for inviting us to have lunch together and  introduce  me to this kedai, AKOB PATIN HOUSE.
Kelassss ko jah. ...Patin house you!!

Katanya kedai ini sangat terkenal dengan masakan ikan patin, masakan kampung yang benar-benar sedap.
Wrbukti , bila aku sampai je , restoran ni penuh!  Bau gulai tempoyak....owhhhhhh.....

 konsep restoran ni aku suka...masakan kampung dalam kedai cantik...terdapat lebih dari 30 jenis masakan,pilih je jah....dari masakan ikan, ayam, daging, sayur mayur, ulam-ulaman, pelbagai jenis sambal dan dessert istimewa iaitu tapai. Minuman pula dari yang panas dan sejuk, order saja!


 !stst must check out their ikan patin.. ok, ada patin buah dan patin biasa...

 yum-yum...!

antara gambar lain yang sempat saya ambil,

 daging salai...

 daging yang benar-benar disalai..

tempoyak pucuk kayu (campuran pucuk kayu dan ulam-ulaman)..must try!!
 gulai lemak telur itik...oh....sedapnyaa...aku nak sekarang....

 ikan sembilang sambal

 sambal paru
 sambal tempoyak

sambal kicap
 ok, jom tengok kami makan apa..

ikan patin, ekor dan kepala!  super delicious. kepekatan kuah, kombinasi tempoyak dan bahan lain spt kunyit, serai, cili sangat seimbang, tak pedas sgt, sedaapp!! Rasa ikan yang segar, isi yang dimasak sempurna, rasa yang sgt sedap!

 daging salai...oh marvelousss!! daging yang disalai dan memang terasa disalai ..ada rasa asap-asap sket. sedap!
 Pucuk kayu dan ulam masak tempoyak...sedap cuma agak pedas bagi aku..but still sedap

                                              lets dig friend!

                                                                              saira and i

 ok,this is my friend, he is working as audiologist and lecturer.Dia yang bawa kami ke restoran ni. Makcik ni pula adalah tuan punya kedai ini, dulu dia bekerja di Hospital Kuantan dan kemudian buka restoran ini. Ramah makcik ni. Kawan Catz panggil dia mama. Thank you makcik! sangat sedap!

suasana dah agak lengang, masa ni dah pukul 2  lebih.  kalau nak makan sini , lunch hour sangat pack.
    bukti kesedapan yang tidak berbelah bahagi. licin!

Aku suka masakan restoran ni sebab sedap dan tahap kepedasan yang tidak pedas sgt, i mean pedas tapi lidah aku boleh terima.tahap kepedasan yang mild dan tidak membunuh rasa kesedapan makanan.kepekatan kuah gulai adalah macam masak di rumah...mungkin dimasak dengan penuh kasih sayang, hik.yummehhh!!!


makcik tu kata i should try their ikan kerai goreng. ok makcik..next time ke kuantan mesti cuba!!!

 belum habis lagi. Di sini ada dessert istimewa, tapai pulut.

 
 sedap!!

overall experience adalah A+++.
ambiance: A
service: A
price: reasonable (worth!!)
taste wise: sedap!!!!!!!!


Akob Patin House
25000 Kuantan
Pahang Darul Makmur
Tel: 019-987 4463 (Pak Akob)
013-9312709 (Kak Ani)
019-947 0989 (Angah)

kalau nak ke sini, paling senang cari Kuantan Parade. Lintas depan Kuantan Parade (kuantan parade belah kanan) go straight sampai jumpa round about kecik, amik kanan. kedai tu di belakang deretan kedai selepas round about tu..alamat sebenar tak sure, karang catz update ok.

kalau ke kuantan tak makan di sini..rugi!!!
jom..serbu !

tata!

Friday, December 9, 2011

Kuantan-Kerabu KANGKUNG -Tg Agas, Pekan dan Ikan Patin


I was in Kuantan  for a conference.
err....conference means work, meeting new friends in the same field of work, and food!
 my friend and i, were drive from bangi , and terseksa jugaklah jiwa raga bila kau berkereta dengan seorang peminat K Pop tegar. if lah lagu korea tersebut dijadikan translation ala-ala macam belajar bahasa korea, i'm sure by the time we reached Kuantan, aku dah fasih bahasa korea gamaknya.
pasrah je lah kan, since she agree to stop by at Temerloh R&R to have nice ikan patin lunch. yummeh!
We were so hungry as we trapped in jam, lori terbalik just after Bentong.

we stay at Bukit Gambang Resort City which was started with horrible experience with their staff.
 ok..we got our room, and with the price we paid, its not worth. and with other bad experience, we definitely wont come back. aku banned hotel ni.


the conference has started with conference dinner, perasmian etc.

 nyanyi-nyangi..menari-menari...we had fun. seronok lah kan.hihihi....
 dinner was nice, food ok and we met new friends..and they are all women engineer in various field of work.
saira and i

  
 eh..ha-ha. i met my readers here. malu -malu kucing ok, bila derang tegur, u ada blog ke?  yes....?
and she said " ha..betul la...patut macam kenal". kih..malu mak.
u ols, mak lupa nama u ols (i dah kertu) , hi..nice meeting you. err..please leave comment , i really forgot ur name. sempat amik gambar. hi u ols. how are you?

dinner was chinese course, delicious. 


ok..that is me, presenting my paper work on the 1st day conference.



Habis 1st day..hehehe..we went to the water park. omg..we rent a tube ! siap naik benda gelongsor tuh. sekali je aku naik ok..ketakutannnnnnnnnnnnn!
ok, anything relates to speed, height  jangan ajak aku.,
mak ni pentakut u ols..
kesian si saira yg excited nak naik tube dan menggelongsor ..tapi  no thank you. sekali cukup. and we end up main-main air je di pantai buatan itu.kihkihkih,.
sorry mek!


 zenith lounge, tengok bola

ok...selepas bekerja, we should reward ourselves with good food .

dinner at chicken rice shop

eh...malam ni Malaysia lawan Indonesia final sukan sea kan??
macam tak best nak tengok dalam bilik. so we were so kegigihan drive ke Kuantan, konon nya nak pi kedai mamak barulah meriah nak tgk bola. apa kelass aku nak tgk tv berdua je dgn kawan aku kan.
I called a friend, asking for any meriah kedai mamakin Kuantan town, and he said adalah satu kedai tuh, but we have no clue di manakah ia. so we dicided to have dinner at east coast Mall depan Zenith Hotel, and after dinner we proceed to Zenith lounge to watch the match. wah penting sgt kan..macam racing oke dari Gambang pergi Kuantan nak tgk bola kat TV ...kekekkeke. dah la jalan gelap u ols.

 semangat oke pakai baju kuning..kihkih...

teh tarik sedap !!!!

 takdelah meriah macam stadium or kedai mamak, but u know, when comes to bola dgn org tak kenal pun kita boleh join jerit sama-sama...
meraikan kemenangan..kih

ok,...esoknya conference continued for second day. 

then ptg kami pindah hotel. duk zenith. 

 lunch with our new friend, petronas engineer. Thanks for the treat. i doakan murah rezeki u. dia based di kerteh, we hope to meet again.


lepas makan & check in, we went to Pekan, pahang to meet my dearest friend, makcik kantin.

bot nelayan, Tanjung Agas, Pekan

Tanjung Agas, Pekan.

I fetched makcik kantin at her house (dia keje half day oke, sambut aku datang).We planned to get some fresh seafood at jeti Tanjung Agas,nak  main masak-masak kat tempat makcik kantin, but unfortunately, this is raining season. and pagi, tengahari  hujan lebat. so tiada nelayan ke laut, jadiknya tiada lah nelayan pulang membawa hasil tangkapan. kami sembang-sembang, mengeteh di warung dekat jeti. makan roti canai, keropok, teh o. nyamannn!! siap ada kucing nak bermesra-mesra dengan aku dan saira. amboihhhh...sukaaa kan kami bagi makan.
hohoohoh..kitarang mengeteh dgn pakcik-pakcik nelayan. wah terus i merasa diri ini adalah makcik nelayan laut dalam u ols. tapi i tangkap ikan kat supemarket. 
 makcik nelayan laut dalam

mengeteh di petang hari

roti canai, kuah kari , teh o suam dan keropok di petang hari dejat jeti. blisss..we shared the keropok with a black cat..comel jah kucing tu..

catz at Tg Agas, pekan
makcik kantin and I

Jeti yang sunyi

 Good by Tanjung Agas...!

Selepas tu, we rushed back to makcik's place. she cook mee goreng spesel. thanks mek. lain kali masak nasi beriani pulak ok.lauk kambing. hahahhaha.....


Ok,
then kami balik semula ke Kuantan, as i had another appointment. dinner with friend. dah lama kenal tru blog and ni 1st time jumpa.


 we had dinner at Sara Thai , and the food was awesome!!!
Restoran ni terletak di deretan rumah kedai di tengah bandar Kuantan.
Menghidangkan authentic thai food.

 beef green curry
 sotong

 ayam gajus

 green curry, sotong masak..er..lupa, ayam gajus, and  star of the night is...!!! jeng-jeng-jeng!!

 
kerabu kangkung!!
1st time ok, makan kerabu kangkung and it was soooo sedappp!!
sampai now aku duk teringat-ingat. i definitely would come back for this in future.
now tgh gigih cari resepi. sapa ada please ! please! please leave a comment and message me.
To you-know -who-you- are, thanks for the treat!!

laze around

Zenith Hotel, Kuantan
restoran

room

my room..very nice!!!

big breakfast

and on the last day, we had ikan patin lunch..
sedap gila !
di mana?
wait for next entry oke!
daaa...