Tuesday, November 16, 2010

Ada apa dengan ipoh?

Ipoh?
ada apa dengan Ipoh?
few days in Ipoh, saya cuba menjelajah Ipoh. Ops. overnya statement.
With the GPS (Finally aku rasa benda alah ni berguna) lah jugok.
Actually sebab kerja di GH Hospital, idok le susah nak cari lokasi, banyak signbod arah GH Hospital, plus dengar le gps tu suruh belok ke kiri atau ke kanan walauuuuuuuuuuuuu, kadang kalah gps ni merepek je lebih.

1st day in Ipoh, i was so hungry and try to find a makan place.
I was stay at Tower Regency which sepelaung je dari Hospital and boleh dikatakan berada agak di tengah town lah.
SO aku drive je ikut kaki, kot-kot nampak tempat makan menarik.
Finally arrived at one area called Greentown Square ke gitu.
This area adalah macam business centre ke..ada kedai-kedai baju, ofis-ofis dan kedai makan.
Oh, aku nampak satu restoran besar "RESTORAN SIMPANG TIGA". Macam menarik, sebab nampak agak posh gitu dengan ada parking VIP di depannya. Aku agak sedap le kot.
Nak masuk this area siap ada gate ala-ala nak masuk parking JUSCO. Amik tiket.
So i went in and park depan kedai.
Oh..Restoran Indonesia la.




Pelayan restoran menyapa aku. Aku cakap "sorang", then dia suruh aku ke meja tengah. Ada beberapa meja penuh dengan org berpakaian pejabat.
Then dia bagi aku menu, ada beberapa set pilihan atau nak ala-carte pun boleh.
Cantik restoran ni.
AKu order nasi, ayam pop , telur gulai dan jus alpokat yang sejuk dan nyaman di tekak.
Selesai makan, aku ke Ipoh parade. Setelah sesat terpusing-pusing (again: guna gps pun sesat), sampai le ke situ.
saja nak tengok shopping mall di Ipoh ni. beberapa kali ke Ipoh sebelum ni tak sempat nak tengok-tengok apa yang ada di ipoh.
Not bad lah.
Nak tgk wayang tapi rasa macam penat , so baiklah beli makanan ringan dan buah dan bersantai di hotel.

late lunch, Indonesian dish at RESTORAN SIMPANG TIGA

Tempat penginapan di Ipoh?

Ipoh ada beberapa hotel, antaranya yang paling baru ialah TOWER REGENCY, then selain itu ialah Hotel Impiana, Hotel Heritage, Syuen dan lain-lain.
Aku duduk di dua hotel di sebabkan last minute booking and hotel yang aku nak adalah fully booked. errr...
Stay di Tower regency, my comment : Hotel ok. Food? suckssssssssssss. sorry. and aku rasa staff hotel ni dari segi PR kena improve lagi lah. manager hapa ek? macam nak carik pasal dengan tetamu?

Hotel Syuen : my comment : I wont stay there again. Old hotel . Bilik..ok le, but parking? Horror! food? oh tidak.
Ni akibat dari recommendation seorang kawan yang cakap hotel ni best lah hapalah. oh...
i should listen to Dr XXXX, "don't fall under her spell."

sudahnya pagi-pagi aku keluar makan kat restoran depan hotel, and terus check out.


Aku rasa Ipoh ni jalan mengelirukan. So asyik confuse je. And thanks to my gps, kalau tidak sure malam aku tak akan keluar punya.
And agak keji tak tiba-tiba aku rasa nak makan dominos pizza.
So..dalam pusing sana sini dan tidak begitu percaya gps, akhirnya aku sampai ke dominos, tapau pizza. Then singgah Tesco, jalan-jalan sikit. Oh Jusco pun dekat-dekat situ jugak. Singgah kejap.

extravaganza apa benda tah

Ok..
malam-malam ni apa yang ada di Ipoh?

hemm..

apa ek?

aku teringat dengan Gerbang Malam.

Oleh kerana lah tak tau exact location dan tak tau alamat, tersesat lah ke sana ke mari. Padahal kan...tempat ni aku rasa aklau tak sesat adalah 5 minit je dari Tower regency.
Sesat tah kemana-mana, missed junction dan setelah tanya 5 orang, sampai le ke mari.
Time ni gerimis sket, so org tak berapa ramai.Sempat lah aku interview beberapa peniaga di sini, derang kata, hari biasa tak ramai org, weekend ramai le.
Ianya adalah night market yang dipenuhi pelbagai gerai jualan macam baju, aksesori, kasut, dll.
Oh ada yang jual model kapal terbang, peralatan camping, and arnab pun ada dijual oke!
Oh ya, ada gerai yang menyediakan perkhidmatan refleksologi dan urut.
Menarik jugak eh. tapi aku tak try pun, semua lelaki je.

Ia terletak di depan Bank Simpanan Nasional, dibuka setiap hari. macam-macam ada!

Saya rasa, Gerbang malam sedikit menghidupkan Bandar Ipoh.


sekadar sedikit catatan.

4 comments:

kissz said...

dtg ipoh plisss roger me.. i tringin nk jmpa catzzzz....

hehehee btw... u shud try makan kat manjoi.. very nice surroundings~

Uncle said...

selalunya uncle pun lalu sekali je tak pernahnya nak explore...insyallah lepas baca entry ni terasa macam nak kesana pulak!

Anonymous said...

ai mmg dilahirkan di ipoh.
dok kat ipoh..haiya..boleh pengsan wooo.. *lari*

theflow said...

ipoh ok what kan..dtg la lg=)