Thursday, November 4, 2010

Modus operandi merompak rumah orang diwaktu siang

Wah tajuk.
Macamlah aku yang nak pegi merompak lepas tuh nak ajar orang kan.

Rentetan peristiwa semalam.

Aku baru balik dari pemergian beberapa hari.
Sampai depan rumah. kenapakah ramai orang di depan-depan kawasan rumah.
Yang ngek nya aku carik kunci rumah takde, rupanya tercampak bawah seat tah bila tah dia jalan-jalan agaknya time corner baring dekat alor gajah ke apa tah.
so tertonggeng-tonggeng aku nak carik kunci.

Aku masuk pintu gate (dah pintu , gate lagi..) ha-ha. Tetiba aku nampak jiran aku balik diikuti dengan dua orang polis. Berenti betul2 depan gate.
Aku buat isyarat muka " ada apa?"
Jiran aku cakap: "rumah kena rompak..teruk lorr"

Tapi tak sempat sembang, sebab polis duk panggil dia bercakap-cakap.
Polis tu tanya few questions then dia cakap pegawai penyiasat akan dtg kejap lagi, jgn buat apa2.

so aku tanya lah..borak sikit2..
dia cakap kejadian maybe around 2.30 ptg.
woi..siang-siang buta oke.
Yang hilang Laptop 2 bijik dan beberapa barang lain.

Cara masuk rumah umpil auto gate tuh..then org tuh ada master key ke apa tah sebab dia bleh bukak sumer kunci tanpa pecah/umpil pintu.
so now auto gate dia pun dah rosak lah sama dgn rumah aku.

Dia cakap, rumah lrong depan pun hari tu kena gak, cara yang sama. tapi tak sempat masuk rumah sebab ada org nampak ..derang lari tiba2.
aku tanya, "orang apa ek" <-------- wah aku cam kak nam berselendang kan..kan..
Jiran aku kata : "Cina dan India."
aku: ohhhh"
Jiran: " Derang bawa BMW dan pakai smart-smart, pakai baju opis siap pakai neck tie!

woooo..
logik gak le modus operandi derang ni ek.

Now penjahat perompak mmg tak nampak selebet/muka seram/rambut serabai/muka ada toreh-toreh/ ada bekas jahitan cam rel keretapi kan.
Penyamun/pembunuh? perampok pun berpakaian ala-ala keje kat pejabat KLCC nun.

Logik jugaklah.

Kalau aku le kan. Namapk satu BMW park depan umah jiran, pastuh yang kuar berpakaian ala-ala org keje pejabat , tak kan aku terpikir org tuh pencurik ke hapa kan????
logik?
mestilah aku terpikir org tuh agent insurans ke...jual unit trust ke kan tijah kan?
atau maybe loyer ke..pegawai banci ke..apa ke tah..or maybe terpikir tuh sedara dia singgah nak lunch ke hapa kan..dah tengahari kan.

Zaman dah berubah..modus operandi perampok/penyamun pun berubah jugak ya. nak menyamun kena bawak BMW/Merc. Pakai semat-semat.


So now ni bila dah tau..oh..maknanya hidup kita akan penuh dengan perasangka lah kan.
Tak cukup dgn yang dah ada.
Cth:

1. dulu, kita nampak org tgh kesusahan tepi jalan, kita akan berenti tolong.
now? terus terpikir..entah2 orang jahat berlakon konon2 kereta/motor rosak. Bila kita berenti kita kena samun.

2. Nampak pejabat loyer terus terpikir----> er..ni loyer betul ke tak nih? ni angkara patmanaban lah ni kan?

3.Nampak org bawak kereta besar lalu depan rumah je...terus terpikir..tah2 penjahat.

so now hidup kita dipenuhi prasangka.

so aku buat kesimpulan KES RUMAH AKU NI adalah dibuat oleh org yang sama dgn yang rompak jiran aku.

sekian.



9 comments:

Umie said...

waaaaaaaargh.....takut la kalu gini....kat kuarters kerajaan pun org boleh pecah rumah gak...

xplorer said...

catz - hati2 saya ada pengalaman rumah kena rompak . diacu dgn pisau dan diikat . invest in a good alarm system. take care ok

xplorer said...

catz - hati2 saya ada pengalaman rumah kena rompak . diacu dgn pisau dan diikat . invest in a good alarm system. take care ok

xplorer said...

catz - hati2 saya ada pengalaman rumah kena rompak . diacu dgn pisau dan diikat . invest in a good alarm system. take care ok

Hajah Zainab bt Abdullah said...

susahnya hidup kita sekarang ni...kita berdoa kepada Allah SWT agar kita sentiasa dalam selamat..

Tijah said...

aaa. rumah ko kat mana nok? nomo brp? alahhh. senang citer bak alamat lah. senang sket aku. huhuhu

NenetPenne (NP) said...

betul betul.
kalau muka depa handsome kita kurang syak compared dgn orang yang muka selebet gile

ooh sekarang security kena chek depa betul2 laaa kan

mcm citer TAKERS pulak...perompak stylo abis..

kojah said...

rumah family sy pun sama gak....masuk dlm tgh hari camtuh la...xterbayang cmne dorang masuk sbb pintu grill semua ok cuma sliding door yg terkopek ckit...abis laptop, jam semua hilanggg

catz said...

umie, now pencurik mmng berani gila kan..