Monday, November 15, 2010

Manny Pacquiao : jom tengok Boxing jom Kiah

Yang hangat di Philippines ketika ini.
oh..ini adalah selain dari berita pembebasan Aung San Suu Kyi.

Manny Pacquiao....
A profesional boxer and politician.
beberapa hari ni berita beliau dalam muka depan surat khabar tempatan.


Malah iklan / poster tentang live telecast terpampang di mana-mana.
surat khabar, papan iklan, panggung wayang..
Perlawanan Pacquiao vs Margarito di Cowboy Stadium , Texas..

big breakfast on sunday. sos cili tu datang dari KFC Malaysia.hik.


Pacquiao vs Margarito

Perlawanan super WBC Super Welterweight World Champion di Texas. Pacquiao ni peninju hebat kerana meraih lapan gelaran juara pelbagai kategori. He starts his profesional boxing career when he was only 16. Then dia menang banyak perlawanan, jadi juara sajork dan femes.
Rakyat Filipina sangat teruja agar dia menang dlm perlawanan ini. So semorang macam beriya-iya nak tgk match ni live lah.

Pacquiao or his nickname Pacman on news


His poster at Robinson Place , Manila


Peristiwa kelakar hari ini.er, takdelah kelakar mana pun.

Hari ni banyak restoran yang mengadakan tayangan perlawanan ini live..nih via satelite ke menda tah. so byk restoran menganjurkan acara menonton ramai-ramai.
I was walking around at Adriatico St, Malate, looking for a restaurant. Ask around the right direction to the resto. Oh actually it is located at Salas St.
Tengok peta and tanya orang, eh jumpa. yes, at SALAS ST.
so here we go.
Jumpa this resto..and suddenly a women greet us .."good morning,hey ma'am, pay 300 peso for each person and u could order food worth 600 peso and watch live the fight Pacquiao vs Margarito."
hemm??
Actually aku nak makan and minum je. Tapi this lady insists us to buy the kupon.
eh..nih berapa jam lawan tinju ni? yes, we have no plan and it is OK lah if nak join the locals to watch the match.
And masuk je dalam restoran...
erk.
adalah kot dekat 60 pasang mata tgk aku masuk kedai ni..they are lepaking, minum and watching the match ..MUKA? pure pinoy yang tgk engkau semacam gila..
adalah 3-4 muka arab ke apatah ..but who cares. semua tgk macam lah aku ada tanduk 5 atas kepala..and aku rasa..erk...
alahai..duit dah bayar. and how lah aku nak duduk dalam tempat yang penuh manusia, kena share meja and dgn muak derang yang tgk semacam, lalu ke nak makan?
and ..baru rasa sedar diri, apa ke hal nya aku kena paksa order benda 600 peso? sedangkan bukan nak makan sgt lah kan? and konon nya adalah sebagai 'pakej' dapat tgk sekali boxing match itu yang bagi meraka adalah sgt penting dan best!
ado mak kesoh ke senah nak tgk lawan tinju nih........?
And aku buat muka macam tak selesa, and tanya mana nak duduk ni??
Then ada sorang pelayan cakap. 'oh u can go upstairs, ".
so aku bayangkan adalah best.
sekali sampai atas..ahhhhhhhhhhhh?

adalah 70 pasang mata sedang memandang and suasana lagi hazab dari tingkat bawah.
Ye lah, kau bertudung kan kiah, dengan beg ala-ala nak pi camping.
so semorang tgk kau macam alien ada tanduk lapan.

oklah this kedai has TV besar ke apa tah tapi aku bukan nak join menonton beramai-ramai oke!
And derang mula lah bersorak-sorak tgk Tv and maybe rasa terganggu coz aku duk jalan selit sana sini nak cari tempat duduk and end up disuruh share meja with 3 pinoys yang pandang dengan pandangan yang bermacam-macam.
NI memang rasa mcm masuk tempat apa tah. ha-ha.
ok. actually restoran ini adalah oke sekiranya tiada acara menonton
beramai-ramai ini.
Tapi tah now aku mcm masuk tempat apa tah.
Dengan pandangan mata pinoy itu yang semacam dan bermacam-macam ah, i dont think i can eat, or even drink, pura-pura rasa best join the crowd.

or pura-pura rasa best mcm tengok bola kat kedai mamak?

And the tokey kedai like " eh kau duduk ajalah mana-mana kiah, best ni tgk boxing ramai-ramai, sambil makan minum and kalau org bersorak-sorak kau join ajalah sekali kiah. jangan lah jadik sour grape ye Kiah, ni perlawanan penting. u cant miss this!".

erk.

i was like..wut the hell is this.
aku rasa if meja disusun proper, no sharing-sharing ok la.
ni keadaan adalah dah jadik sempit coz the tokey kedai wants to sumbat as many as can lah.
satu kepala 300 peso! ok..300 peso equal to RM22.50.
kat sana 300 peso tuh banyak oke.
and kau kena share meja, dgn org yang order food lain jugak. euwwww. dah lah tgk kau semacam. and semua lelaki oke! ok..adalah perempuan dalam beberapa orang. boleh kira. ada 3-4 org kot.

so memang aku rasa macam alien yang tersinggah salah planet.

Mungkin tak sama oke dengan kau termasuk kedai mamak yang penuh dengan lelaki tgk bola piala Malaysia.
I dont know how to describe.
err..seperti terperangkap di sebuah tempat yang dipenuhi oleh Lelaki Filipina dengan masing-masing muka pelik sebab tgh tgk boxing.ha-ha.
Dah macam bar pun ye gak kedai nih.

And finally we decided to leave.
And ask duit 600 peso tuh.
That lady muka masam gila and pulang duit.
oh selamat.

Kalau dia tak nak pulang duit tu, mau aku yang ber boxing dengan dia
kang.

Eh, aku fikir, kalau aku memang beriya nak tgk benda ni, i have so many choices at proper or better place lah.



oh yes.
i watch the match at TGI Friday after bloated with nice lunch at Arya.
selesa and got big screen, tak sesak manusia.
Aku rasa pg sini mmg sgt suka sukan ni kot. sebab banyak tgk iklan2 tentang perlawanan tinju.

and yea...pacquiao menang.
they are so proud, siap call dia secara live kat TV dari Texas.ha-ha. host programe nih gila kepoh.
ok..congrats.

eh..actually aku suka lah derang cakap tagalog. aku siap boleh tgk TV programe / drama filipina walau tak paham sepatah haram sebab aku suka dgr bunyiknya.

and aku pun tatau kenapa, semorang cakap tagalog dengan aku.
muka mak cam pinoy kah?

My fav banana choc cake at Secret recipe, Robinsons Place, Manila


1 comment:

NenetPenne (NP) said...

gambar telur tu mcm best pulak...