Sunday, January 23, 2011

Catatan pendek : dalam sebuah pesawat.



wanita : kamu orang Indonesia?
aku: Enggak (ehhhhhhh..apesal aku ni ber slang indon bagaiiii? wah.impress gak dgn lidah aku ni)
wanita: oh, wisata ke Indonesia barangkali?
aku:ia..short trip. Kamu gimana? pulang ke Indonesia?
wanita: Ia..pulang terusss. kontrak nya sudah tamat.
aku: oh, sangka saya, kamu wisata.
wanita: enggak. saya kerja pembantu rumah.
aku: Bagaimana? Malaysia bagus?
wanita: Ya bagus. orang baik-baik. makanannya enak sekali.
aku: majikan kamu baik? orang apa?
wanita: majikan orang cina. baik sekali. tapi cerewetttttt. tapi lembut enggak garang. Tidak seperti seorang temen saya. majikannya garang. kadang dipukul.

(ehhh..dia belum kerja dgn aku.tah2 aku lagi cerewet dari majikan dia? mana tau? justifikasi dalam menilai perangai manusia itu terlalu berbeda bukan? eh..berbeza.)

aku: ia? tapi enggak semua begitu kan?
wanita: ia, kalau melayu, biasanya oke. India pun oke .
aku: tapi tak semua mereka begitu kan. ada juga majikan cina yang baik. kalau yang pukul dera itu, kesnya terpencil.
wanita: ia. Majikan saya cerewet.enggak boleh nonton TV, baca surat kabar, nelpon juga enggak bisa. Malah saya enggak pernah dibenar keluar rumah.

aku: lalu? kamu pernah enggak jalan-jalan di Kuala Lumpur?

wanita: enggak.
aku dapat bayangkan kehidupan wanita bertubuh kecil ini.
aku tukar topik, mungkin berbual mengenai negara dia?

aku: Surabaya itu bandar besar bukan?

wanita: Ia.

aku: saya sering ke indonesia. Orang Indonesia jugak baik-baik. Makannya juga enakk.

wanita: Ia.makannya agak serupa.

aku: oh..ada juga lainnya. di Surabaya..apa makanannya yang istiomewa? yang spesel?

wanita: yaa...(dia diam). saya makan nasi begitu . yang istimewa saya enggak tau. saya orang susah. saya tinggal jauhhhhh dan enggak pernah keluar ke mana-mana.Makanan juga yang biasa-biasa aja untuk kelangsungan hidup.

aku: oh..begitu? kamu tinggal di sebelah mana?

wanita: saya diehejhh&&%$

aku: oh..pa itu?

dia mengulang nama tempat itu 3 kali, tapi aku masih tak dapat tangkap.
aku rasa aku kena korek telinga la... ha-ha. pekak oke.

aku: jauh dari kota surabaya?

wanita: jauhh.kena naik pesawat lagi.

aku: ohhh.

aku mematikan hasrat utk bertanya lebih lanjut. dia diam. aku diam. aku pura-pura tidur. dia memandang keluar tingkap pesawat, ehh..kapal terbang.

aku terlelap.

tersedar bila peramugari menghulur borang ketibaan. borang putih.
dan wanita disebelah rupanya butuh bantuan ku untuk melengkapkan borang tersebt.

Bila peramugari menghulur makanan. dia tidak makan. minum je. aku laju menyuap ke mulut makanan aku. lapar oke. bangun jam 4 pagi, untuk mengejar waktu , mana sempat sarapan.
buruk lantak nya aku ni. sedap!

wanita di sebelah ku perlahan membuka tas tangan nya dan mengeluarkan roti manis coklat cap sweety ke benda tah.

dia makan perlahan. aku dah tersandar kenyang. Mata aku dah ala-ala mata doremon.
purr..purrr..miowww..zZZzzzzzz. macam ular sawa beru telan seekor ayam.

terkejut bila peramugari datang mengutip bekas makanan.
aku hulur sampah aku.
Peramugari bertanya wanita sebelah aku : sudah makannya????
wanita: oh. belum.

peramugari berlalu.

aku: enggak makan? (dalam hati, kalau ko mmg tak nak, dari awal tadi bagitau oke. ai boleh tolong makan kan. ke ke ke.)

wanita: masih kenyang.
dia membua sedikit bekas makanan. merasa sedikit. dan seperti nak panggil peramugarti utk buang. aku tak tau apa dia fikir, tapi aku cuma boleh agak.

wah..busy bodinya aku. cam kan nam pakai selendang wana oren, sambil berjalan bawak bakul sayur.hiks.

aku: kalau kamu enggak bisa makan,. kau boleh simpan.

wanita: oh? boleh simpan? enggak apa-apa?

aku: iya.

wanita itu perlahan mengeluarkan plastik dan menyimpan makanan dalam beg.

wanita: (senyum.) bisa dijadikan alas perut nanti, perjalanan masih jauh. atau jadi ole-ole.

aku: (senyum semula). Ia..kamu masih jauh lagi kan. naik pesawat lagi. tentu letih nanti.
harus jaga makan. moga sampai terus selamat. saya doakan kamu selamet ya.

aku membalas dengan rasa keinsafan (wah. tiba-tiba kan). aku ke yang bercakap nihhh.

kami berpisah di Bandara.aku sempat bertegur sapa dgn wanita itu buat kali terakhir semasa menuju ke imegresen.


catz at Juanda International Airport, Surabaya


Pak Marji sudah menunggu untuk perjalanan selama 3 jam lagi ke pinggir kota.



Ini adalah sekadar pendapat dari hati kecil saya.

Jauh berjalan, luas pandangan. Apa yang kita jumpa dipertengahan, mungkin sesuatu yang buat kita berfikir tentang hidup, tentang manusia melihat sesuatu dari sudut berbeza dan nilai kemanusiaan.

Bagi sesetengah kita, satu set makanan dalam flight itu apalah sangat,kdg kita tak berapa makan, ringan je tgn kita hulur makanan tak habis atau peramugari/gara kutip dan buang. (eh..aku makan habisss.aku kuat makan).
Tapi bagi sesetengah orang sebekas makanan tersebut, bila dibawa pulang, boleh menggembirakan seluruh ahli keluarganya yang mungkin tak pernah makan selain nasi bercampur garam.




sekadar catatan ringkas perjalanan ke Surabaya.
Iya, bisa buat aku berfikir.
Tiba-tiba rasa sayu.




8 comments:

limau said...

it's true, of course. to know new person it's like to know new world. :)

azieazah said...

Wahhh hebat betul kamu, dapat teman sebelah yang dari negara luar. Bisa sembang gitu.

Ya Surabaya itu jauh, bisa lapar berkali-kali nanti.

Kamu tidak bungkus apa-apa? hehehehe

rose rahim said...

terkedu sebentar..sayu pun ya...

scrlettfr said...

assalamualikum... sis catz, motifnya...? heheheh

nur easy said...

insaf dgn bahagian hidup masing..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Hi catz....dah stat jalan2 nihh...jjcm ke?

makdaracute said...

bila kita tengok kehidupan org lain yg lebih susah, barulah kita lebih bersyukur dgn nikmat yg kita perolehi dari Allah.

afendi ariff said...

Tapi bagi sesetengah orang sebekas makanan tersebut, bila dibawa pulang, boleh menggembirakan seluruh ahli keluarganya yang mungkin tak pernah makan selain nasi bercampur garam.

oh...terus buat aku terigt iklan mee sedap....