Tuesday, March 29, 2011

Cendawan masak lemak cili api

Cendawan masak lemak cili api


siapa pernah makan cendawan ni..cendawan yang dikutip dari pokok mati. Dulu teringat masa kecik-kecik, mak masak benda ni..bubuh cili api, santan sikit, kering-kering..uhhh...


wa..glemer akak tudung pepel..


Recently, balik kampung, catz jumpa di pasar pagi. semangkuk ni RM2.00 (di Pasar pagi Pt sulong, Batu pahat). so sebab tamak, beli 6 mangkuk. beli 6 mangkuk tuh dapat cendawan je ye. mangkuk tuh abang jual cendawan tak bagi bawak balik.
Mak catz masak dengan biji ranti, tempe dan cili api. buat ala-ala sambal berkuah.uihhh..2 pinggan aku makan. makan nasik. bukan makan pinggan ye.


Bahan-bahan:

1. Cendawan yang dikutip dari pokok (jgn sebarang kutip ye cik Kiah, kang masuk sepital)
2.cili api -10 biji, kalau nak pedas meletop-letop, bubuh sekilo.
3.bawang merah 3 ulas
4.bawang putih 2 ulas
5.halia - 1/2 inci
6.kunyit hidup -sikit je.
7.santan pekat semangkuk
8.garam secukup rasa.
9.ikan bilis (optional, nak letak ok..tanak pun tidak membawa kepada kegagalan resepi)


*agak rumit gak nak basuk cendawan ni. aku rendam kejap..bersihkan, perah, the bilas, perah, bilas, perah bilas sampai bersih. azab tuuu.


Cara memasak:

1.Tumbuk bawang putih, bawang merah,kunyit, cili api, ikan bilis dan halia.
2.Tumis bahan tumbuk dgn sedikit minyak hingga dapur anda menerbitkan aroma org sedang memasak.
3.Masukkan cendawan, gaul sebati.
4.Masukan santan, kacau hingga agak mendidih.kacau..kacau..buh garam. test2 rasa. kalau ko dah perasan sedap, kira ok lah tu.
5.matikan api ...masuk pinggan hidang.




nyummm!!

jemput masak..eh...makan!

28 comments:

MSOM said...

Kat manalah saya nak cari cendawan pokok getah ni? Pokok getah pun dah mahal macam emas, sampai akar pun dijual

Anonymous said...

hai cik catz...mmm sedapnyalah cendawan ni. kat kg kitaorang panggil cendawan kukur..suka sangat baca blog ni, hari2 mesti masuk sini walau sebagai silent rider.teruskan..

marie said...

sedapnye catz...lawan dgn tempe goreng plus sambal kicap..nasi panas..memang meletups lah...

tapi yg sedihnya..akak still fail masak lemak cili api ni..tensen tullah..

Yattisa Roslan said...

ini marbeles! buat orang teringin aje tau..

kelleykatz said...

owh saya tau cendawan tu,kami orang jawa panggil Jamur Gerigit. sedap gak dibuat pepes/bebotok (bungkus daun pisang, tambah kelapa muda, daun kemangi & bumbu pedas)
sedap dengan nasi panas-panas kan..

Uncle said...

Looks really good...i think you can't find this at TLG!!!

Honey Deawey said...

Perrrghhhh!!!
Nampak sedap, tapi tak penah makan, i orang bandar =(

intanrh said...

catz, ni one of my peberet. sedap kannnn....thanx catz share resepi :)

O J O L A L Y said...

baru minggu lepas beli cendawan ni kat pasar pagi parit sulong...mm kita ni jalan selislih bahu pun tak perasan agaknyer yek..ojo beli rm2/mangkuk..masak lemak ciliapi jugak..melotopsss!!!!..suka pi paso sini sebab banyak orkid cantik2

nurie said...

Nmpk cam sedap....tp mmg sedap ker?
jalan2 ptg..singgah blog saya yer...
i follow

http://www.mummy-nurie.blogspot.com/

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

ehhh...x pernah makan cendawan nih...sedap ekk??

azanov said...

cendawan nih (cendawan kukur) memang org rumah saya mengidam, satu muar, satu malaya saya cari tak jumpa... last2 jumpa kat pasar pagi taman ehsan, KL (mahal plak tu). sedap masak kerabu kukus dengan kelapa.. huhuuu

serisinisana said...

hari2 lauk ni pun takpe...saya suka masak sambal tumis guna cili api, taruk petai....
kalau kat pahang kami panggil cendawan ni kulat....
ni mau 4 pinggan menambah

catz said...

MSOM,

takyah masuk kebun getah. kat pasar pagi sabtu pt sulong kan ada..hehhe
:)

catz said...

hi Anon,
thanks for reading.
yes..cendawan kukur..bestkannn..
exotic gitu rasanya.
:)

catz said...

kak marie,
yup..lawan dengan tempe..awww..nice. masak lemak cili api fail?
aiyo..surf je resepi dalam internet.ehhee....

catz said...

Yatissa,
mmg mabeleshhh..hhehe.sila ke pasar pagi berhampiran kediaman anda.
:))

catz said...

kelleykatz..
hi...u jawa ke? sama..yesss. jamur...kombinasi dgn cili api dan kelapa..walllaaaaaa!!
gulp..

catz said...

uncle,

memang takdo lah di TLG..hehhehehe..hanya di catzscafe!

catz said...

honey Deawey,
hi..u should try..hehehe..sedap sangat! exotic gituh.
:)

catz said...

intanrh..
hi!
how are you???
u are welcome.
jom masak-masak..:)

catz said...

OJOLALY,
youuu..entah2 kita terserempak, terlanggar bahu pun...kan..
kalau nampak i tegur oke!
u masak apa???

catz said...

nurie,

hai...salam kenal.
thanks for visiting my blog.
:)

catz said...

Life,

cuba ko caghik kat pasar tani s alam.
sedap wehhhh!

catz said...

azanov,

hai...mmg benda ni sesekali org carik kan...resepi pliss!

:)

catz said...

serisinisana,

ni kategory lauk berbahaya kan???
tiba2 je tak sedar dah 4 pinggan.
hehehhe

Netnet said...

sedap ni..
goreng dgn telur dadar pun sedap...kat kelantan, satu pot tin susu tu rega RM2.00.. eeeh yer kerrr...lupa laaaa...

Anonymous said...

Sy ngidam bende ni tp susaa crik...belikan.hehehe