Tuesday, May 18, 2010

Daging masak lemak cili api with belimbing buluh

stress?
jom masak. lepas tu boleh makan dengan jayanya.



Daging masak lemak cili api dengan belimbing buluh




Bahan tumbuk


Bahan-bahan.
sila rujuk gambar.

serai
bawang merah
bawang putih
santan
halia
kunyit
cili api
tomato
santan
daging
belimbing buluh
garam, gula
senduk
lesung
kuali
minyak


Tumbuk cili, serai, halia, bawang-bawang. Tumbuk ni leceh gak kan, tapi kalau blender tak sedap oke. Bahan-bahan ni kena beramas mesra dgn lesung baru best.
tumis dgn sedikit minyak.
Masukkan santan dan daging. (rebus dulu / bakar/ salai/microwave kan, pilih la mana suka).
Dah menggelegak, masukkan belimbing buluh, garam dan tomato.

eh...4 step je?




tadaaaaa....

jom makan! err...kena ada telur masin/ikan kering goreng dan sayur kangkung. perfect.

13 comments:

azieazah said...

Amboiii menumbuk lesung di tengah malam? lagi? hehehee...

syarqiah75 said...

shedappp....shedappp...rajin tull ko menumbuk...peponn cair air liur nehhh..

NenekPenne said...

apsallah aku tak dok dekat dgn apartment ko kan...nak nak lagi kalau ko dok kat atas rumah aku...
kalau ada orang menumbuk malam2 buta, senang aku nak pi tumpang makan dua2 belah kaki.... :)

Anonymous said...

wahrgghh...lagi 30 min nak lunchh...

*stresss...sambil ketuk2 thinkpad..


-LIBL *malas nak login

Anonymous said...

wahrgghh...lagi 30 min nak lunchh...

*stresss...sambil ketuk2 thinkpad..


-LIBL *malas nak login

Nowwa Fitri said...

Heheheh...setap eh..kali ni ko rajin kasik resipi..tapikan uwan aku org jati NS..tak kasik buh bawang..mesti kunyit + cili api + garam kasar je..baru boto masak lomak cili api koba eh...;p

Tapi aku kalau dtg sini mesti lapar..kau kijam ah...;p

Tijah said...

tutup la oldtimer kalu cengginihhhh

afendi ariff said...

ganti ngan ikan merah pun sedap...
ada plak sambal belacan....
pergh!!!!

atty's said...

sodapnya catz...len kali koling2 lah kalo masak sedap2..hehehee

Anonymous said...

Hi Catz, Salam kenal...
Suka baca blog awak...
Masak lomak tuh buat air liur den...meleleh....!!!

*taugeh20*

Uncle said...

Aik...buat kenduri ka ni?

AinZa said...

tangkap leleh wooowoooo.....
tu baru tengok gambo je tuh..
haihhh

geraugebang said...

Ceh...eksen...siap ada hiasan cili padi terjongket lagi atas lauk tu...