Tuesday, December 15, 2009

Macet di Kota Jakarta



Sampai di Bandara Soekarno Hatta, Jakarta,
disambut oleh ramai operator 'taksi gelap' yang menyapa ramah, bertanyakan mahu ke mana.
Langsung disebut nama hotel, mereka meletak harga... IDR 200,000..wah...
kaya ek...kaya..kaya...kaya!! naik taksi pun 200,000.00 . Kalau di Malaysia, 200,000 bisa beli rumah..bisa beli 4 mpv ex0ra.
Operator taksi gelap (kalau kat tempat kita ulat teksi) , terus mengekori..oi..pi toilet pun derang tunggu..ko kuar dari toilet mereka masih tercegat kat depan area toilet tuh tunggu nak kejar ko dan pujuk lagi suh naik kereta derang. Sebab dah berkali-kali ke Indonesia, dah faham sgt dah.
Yang mulut ni pun gatal tanya... " Cr0wn Pl@za? jauh tak?"
jawabnya.." aduhhh..lumayan...lumayan ...sekali" (read : oh..jauhhhhh tuuuu..jauhhhhh sangat tuuu..jauhhhhh gilaaaa oke).
sambungnya lagi.." kalau naik mobil saya, 200,000 saja, macet pun 200,000, sudah tetap, kalau dengan taksi yaa...dengan macetnya..mahal itu...ya mahal biayanya, Kurang-kurang 1 jam lebih itu baru sampai"..

kalau tanya derang, memang semua tempat dikatakan 'lumayan' jauhnyaaa..
semuaaaa jauh oke...


Entah lah.
yang aku tau, kat Jakarta ni, ko nak pegi dekat pun terasa jauh kerana jem yang luar biasa. Bolehlah ko nak tidur mimpi-mimpi dalam kereta. Bukan aku tak pernah pi sini pun...so macam malas nak layan orang tu. Tapi tak sudah-sudah kejar. Bila jalan laju nak menghindar dia, dia jerit dari jauh... "150,000!!"

dah lah..malas.

Baik naik taksi bermeter. Ye.nasihat aku, baik naik teksi bermeter. memang benar..naik teksi bermeter, biayanya cuma IDR95,000.00. Hulur IDR100,000 memang tak dipulangkan punyalah bakinya tu. Tau sgt dah. Tapi takpelah...sekurang-kurangnya puas hati dan feel safe.
Tak sampai 1 jam pun..dalam 35 minit lah. dan bayaran tol IDR11,000. (penumpang bayar)..
Pilihan aku...BLUE BIRD. selesa.

waduh..
macet sekali kota Jakarta ini...bosan duduk dalam teksi. Namun terdengar suara Anang mendendangkan 'separuh jiwaku pergi' rasa dibuai-buai langsung tertidur!
Terbangun bila asyik dengar bunyik hon...hon sana sini..honk!honk!
huh..jem bumper to bumper, apa nak buat kan lagi kan?? macet!
Ye.pemandangan yang kita tak dpt tgk di tempat kita ialah orang berniaga makanan di celah lorong antara kereta yg tengah beratur dek jem yang hazabs.. woh... bergadai nyawa menjual bakso barangkali. Atau menjual 'pempek', surat khabar, majalah, air minuman, rokok, main gitar dan macam-macam lagi lah benda yang boleh dijual atas jalan.Dan selain celah lorong, kat tengah jalan antara pembahagi jalan. Ala..bhgn tengah yang selalunya ditanam pokok tu kan..ha..kat celah pokok tu pun ada orang jual pempek dan air oke. So kalau ko haus, ko bukak je tingkap..hulur duit. Begitulah mereka mencari rezeki untuk meneruskan kelangsungan hidup di kota besar Jakarta.

Kalau di tempat kita, ko naik teksi, zasssss teksi terus hantar ko depan hotel kat pintu/depan tangga lobi hotel. Di sini, dek kerana peristiwa yang berlaku Julai lalu, kawalan keselamatan di hotel adalah amat ketat. Terutamanya di hotel -hotel utama yang terletak di CBD (central bussines district). Sebelum masuk ke kawasan hotel, ada gate yang di kawal oleh beberapa officer , polis kot? bukak bonet depan belakang..scan kat engin, atas bawah, kiri kanan, scan barang dlm bonet, then bukak pintu teksi dan scan orang dan barang lagi..dengan teliti (muka serious oke)..aku plak rasa cuak.
Then dah lepas situ..teksi bleh masuk ke depan lobi, turunkan penumpang, bayar tambang, teksi pegi. Nak masuk ke lobi, ada lagiiii pemeriksaan. Kena lalu kat metal detector (cam kat airport), beg pula akan diperiksa oleh pegawai keselamatan yang bertugas. "Tas nya ibuk.." kata pegawai tuh, suruh aku bagi handbag utk discan dan diperiksa. Ye lah..mana tau aku bawak b0m ke..b@han letup@n ke... kalau kuih b0m tu mungkin gaklah aku bawak, tapi kalau b0m idak le kan (mak ni mercun katak pun takot oke..aku benci benda yang meletup-meletup ni....)
nak jadik pengeb0m berani mati? tidak le..sendirik dah banyak dosa lagi nak bom diri sendiri..kehkehkeh.
Huhhhh...
lega...

dan proses itu bukan saja di situ. Aku duduk hotel yang bersebelahan shopping mall besar. Nak masuk ke shopping mall pun lalui proses yang sama. Scan-scan.
Malah teksi yang nak masuk ambil penumpang/hantar penumpang pun diperiksa teliti. Kalau lalu metal detector tu org kata sel kita mati sket kan? agak2 berapa sel aku yg kojol eh sebab purata sehari aku lalu at least 5 kali. Aku jalan kaki balik dari Plaza Semanggi, sebelah otel je, bawak beg plastik berjalan ala-ala lenggang mak limah balik dari pasar tani. Terus berjalan nonong-nonong, terus security muka garang panggil kat gate tu,pegang alat utk scan2 dan cek beg dan plastik.Nak masuk ke area hotel yang jalan kaki pun kena pemeriksaan teliti jugak, handbag, barang yang ko beli akan diperiksa dekat gate. Ehmm..pizza fish and chip dgn air oren laici aku pun di scan jugak oke.nasib baik tak berkurangan rasa air oren aku.
Then sampai pintu lobi pun di cek lagi....di scan lagi..iskkk...pasrah.


bunyik macam rimas kan??
Tapi itulah yang terpaksa dilalui dek kerana peristiwa Julai lalu.
Keselamatan di hotel-hotel utama, bangunan-bangunan utama, di mall menjadi isu besar di sini. Aku tgk satu rancangan TV, apa tah tajuknya, mcm dokumentari ke apa tah tentang isu keselamatan di hotel2 di Jakarta. Memang ada prosedur sebegini yang mesti dipatuhi demi keselamatan. Waduh....


huh..panas lah...
nak minum es teller/ es campur sebentar.

oh ya..

ni lah pempek..sejenis makanan dari Palembang.
(korang jangan ngengada salah sebut oke)


24 comments:

kucingorengemok said...

takyah jakarta/bali/tah mana² lagi... kat tengah kl ni aku sendiri rasa nak jadi pengebom tak berapa berani mati - disko, beerhouse, pub, segala matneka, semua selonggok kat area bawah ofis aku... rasa macam berdosa sama pasal hari² lalu. besok lusa kalau tak kena bom pun, gempa kena telan tanah semua (dengan aku² sekali ke?) huwaaa, takut (sangat la terkeluar topik, keh keh)

Hajah Zainab bt Abdullah said...

jakarta macet sokmo! catz gi shopping apa yer...

LYS said...

pempek... oke ai sebut betul... keke..

Anonymous said...

CATs, pempek itu ala-ala rojak ke eik?

afendi ariff said...

cm goreng pisang je pempek tu...heh!

DrSam said...

Kota besar macetnya pun besar ya Catz. Mau jalan bisa capek jadinya. Blue bird juga jadi pilihan.

Saya suka pempek tu...suka banget.

Romie Pujaan said...

mmg dh nak hamper tersalah sebut name makanan tersebut ahaha

kojah said...

wahhhh bercuti saje kak...

Neeza.Areef said...

btl2 punye strict segala mak nenek nk discannye.huh

makdaracute said...

sila sebut betul2...pempek....
hehehhehe...

Wahidah said...

es teller..teringin nk rasa laaa

Unknown said...

duiiihh...nak es teler...harus yg ada apokat, nangka, buah asli...bukan sekadar air gula sama sagu. ueeenakk!

catz said...

kog,
wah nak jadik pengebom kah..
wahhh...aku makan kuih bom berani la...bom2 ni mak takut oke..
hehhehe

catz said...

mama,
takdelah soping apa sgt....pack sgt jakarta ni...

catz said...

makcik rokiah,
good..10 markah mak kasik kat ko..

catz said...

anon,
ye..mcm rojak..
ikan dgn tepung, gaul2 kot..goreng..
mkn dgn timun dan sos yg manis2 mcm kicap

catz said...

afendi..
bukannnn...mcm jemput2 ikan

catz said...

DrSam,
kat mana ye mkn pempek biasanya?
kat mesia ni ada ke?
kat mana?? tak puas makan hari tu..

catz said...

romie,
ko ngada2 salah sebutkan..ko nak aku ajo mengeja ke??

catz said...

kojah,
ur next destination?
where?

catz said...

neeza,
kalah nak aik kapal terobang kannn

catz said...

mak dara..
seploh markah aku bagi..
hehhee

catz said...

wahidah,
kat mana nak dapek es teller kat Kl ni?
karang akak carik resepinya..
nak try buat weekend nih kalau sempat

catz said...

frida,
yes..yg ada alpokat sama nangka..
sedappp...