Monday, April 5, 2010

I was a FISH - SPA virgin

Berjalan di sekitar Changklan Road menuju ke night bazaar, iaitu Anusarn night market, kita akan melihat begitu banyak tempat massage. Oil massage, foot massage etc. Pemandangan biasa di Thailand. Takde yang peliknya.Malah di sekitar night bazaar dlm Anusarn market oso banyak je perkhidmatan urut kaki dengan bayaran sekitar 140 BAHT.
Tapi di Chiang Mai, di sekitar Changklan Road, begitu banyak terdapat FISH SPA.
Hati aku meronta-ronta nak try. Masa siang aku dah lalu, tapi macam malas la...

Kalau di Malaysia, ada org pernah buat reviewnya kan, ada beberapa di KL, tak banyak tempat dan bagi aku agak mahal.
di Chiang Mai ni murah je. 150Baht / 30 minit, sekitar gitulah regenya. Kalau dlm RM, around RM15 lah. Maybe lain tempat lain harga. Tapi ni aku tgk sekitar tempat yang aku lalu je.

ok..masa aku nak pegi pasar malam tu kan..aku ada lalu satu fish spa ni..aku pun menebeng depannya, glass wall kan so bleh le nampak dlm. kat situ pun ada perkhidmatan urut kaki, badan etc lah. Tuan kedai duk offer2 dgn ayat , " Thai Massage! oil massage !"- bunyi sebenar adalah THAI MASATTT! THAI MASSATTT!

Aku tgk few people inside duk berspa ikan ni lah. Kaki masuk dlm akuarium ikan sambil baca buku, borak-borak. sambil tuh ikan tersebut memakan kaki mereka..eh..mencium2 eh? sebab owner spa tuh kata ikan tuh tak gigit la.
Ada mat saleh, ada muka thai dll.
wahhh...aku tgk ikan tuh duk kerumun, macam bestttt je kan. so aku dah mark. kang balik kedai ni yang aku nak singgah. Wah...1st time u ols. excited la. dah berangan macam-macam ni.

so...sebelum balik dr pasar malam, aku siap beli benda ni oke..aku suh dia blend wat stoberi shake. banyak gila kan..pekat, pure stoberi oke! 20 BAHT (around RM2.00) lah.

nyummm!

ok kiah! here we go! kita pegi spa ikan

tokey spa sudah tersengih senyum-senyum lah bila aku ckp aku nak try fish spa nih. So she asked one lady basuh kaki aku and lap. eh bestnya nok. pastuh..dia suh aku duduk kat tempat kat bawah ni la... glass wall la...so org lalu lalang kat luar bleh nampak ko...



aku bawak lah beg, kamera aku, brg2 soping aku ke seat ni..wah..selesa u ols..Orang pun takde dah time ni. Dah lewat, around pukul 10 mlm (pukul 11 mlm waktu malaysia).
Boleh sandar2, baca buku, minum2, if pi ramai-ramai u ols bleh bergosip anyam ketupat patblas bakul. aku tenung ke dlm akuarium tuh,..eiiii banyak nya ikan! dari luar nampak cam kecik-kecik. Tapi bila tgk dekat,aku mcm kena fikir 50 000 kali nak bubuh kaki aku dalam ni. Tetiba aku nampak ikan tuh bukanlah sebesar ikan bilis yg korang buat masak sambal tu ye u ols. aaa...aku dah cuak. Aku dah hulur kaki, aku tarik balik. Hulur kaki aku bersila balik sambil tenung-tenung ikan tu. eii..nak try tak? nak try tak? eh..bongok la kan tak try?? kan? kan? kan? just seinci je lagi. Celup je lah kaki ye tak???? Bukan mati pun kan??

Aku dah serba salah oke!....err..errr. Hati dah dup-dap-dup-dap!

So, aku pun..jeng-jeng-jeng! hulur kaki ke dalam dan baru jari aku cecah ke air, ikan dah patuk kaki aku!!!! makkkkkk!!! TAKUTTTTT! Rasa Geli!!!
terus aku tarik kaki aku! Ya ampun..masa tuh kan aku rasa nak lari namblas kilometer dari situ. TAKUT DAN GELI! sib tak tercampak kamera aku ye.
Ikan-ikan dah pi ke permukaan dan tenung muka aku (agaknya la..) .

as if that derang beramai-ramai cakap....WOI DINNER TIME! MAKANNNNN! MAKANNNN! ada kaki nak masuk dalam! Gemuk kaki ni, banyak lemak! sedap!! Kita makan ramai-ramaiiiii!!!!!! Woiii!!!! makanan sedap woiiiii!!!! jom makannnnnn!

ha..takut tak?

aku takut oke...and aku geli! bukan geli dgn ikan, tapi rasa geli lah bila ikan tuh sentuh kaki ko/patuk-patuk manja eh (eh..lucah ke ayat aku ni??).

ha-ha-ha-ha.

tokey spa dan staff dia dah gelak-gelak kat luar. setan badigol soot tak...? aku yg kat dalam dah gelak sorang2. ha-ha.
then derang cakap, for 1st timer kan, 5 minit pertama mmg akan rasa geli..tapi biar je, karang lama-lama oke!
spa ikan ni bagus sebab dia akan mkn kotoran dari kaki dan lepas tuh ko akan rasa segar, malah muka pun akan jadik bersih gak. Maybe memakan benda2 yg tak elok yg terdlm dalam badan.

oh..aku dah ketakutan dna terkejut. so mcm tak mungkin la aku nak celup kaki aku ke dalam tu semula. OH TIDAK!

aku bayangkan..wut if, aku masukkan kaki, and ikan2 tuh tgh sedap makan/geget/patuk-patuk/kiss-kiss kaki aku, and aku tak tahan geli and aku angkat secara drastik kaki aku ke atas and ikan2 tuh masih ada yg terlekat kat kaki aku and aku hayun lantas berteraburan ikan tuh kat spa tuh??? sure akan mencetuskan chaos yang melampau. aku rasa bukan ikan je yg terpelanting, sure dgn barang-barang aku dah stoberi shake kat tangan aku sure akan terpelanting jugak kannn???? tak pasal-pasal sumer ikan dalam akuarium tuh minum air stoberi aku yang tumpah dlm tangki/akuarium ikan tu?
Dan tak pasal2 aku kena keje bersihkan tangki ikan tuh..awwwwwwwwwwwww.
tak koser mak.

so aku angkat barang aku, kuar dari fish spa tuh dan aku mintak wat urut kaki je. hahhahaa.
pengecut aku ni rupanya.
eleh...korang yang baca ni gelak-gelak ek? ewahhhh cuba ko masukkan kaki dlm tangki ikan ha? ada berani??
ke ke ke.


so buat le urut kaki selama satu jam (tah apa jadah tah?) pastuh aku nyesal gila. apesal aku tak buat massage badan je terus. urut kaki satu jam..dah lah aku penggeli oke. aku asyik gelak-gelak dan tarik kaki aku sebab aku GELI. mcm kena geletek oke! aku bukan tak pernah urut-urut cam ni pun. Last month aku pi spa kat makassar, urut takdelah teruk sgt. siap boleh tertidur sebab best sgt.
So aku now nak salahkan tulang urut ni, yang dia tak reti urut, thats why aku rasa geli dan aku memang feeling-feeling nak terajang tukang urut ni. serious oke! aku hampir-hampir nak terajang dia. pastuh dia asyik gelak2 aku. hampeh kan. dia urut sambil bual2 dgn kwn dia yang sedang mengurut jugak, gelak-gelak. Aku rasa dia ngumpat aku la. ceh.mentang2 aku tak paham dia cakap apa.
so kwn dia ajar kat dia how to touch my skin supaya aku takdelah rasa geli sgt.dia ada guna kayu kecik utk cucuk jari aku, dan guna utk tekan2 tapak kaki aku. Tapi serious laaaaaaaaa...... aku tetap rasa geli bila dia pegang betis aku dan tapak kaki. Badigol!
So aku memang menahan rasa je la..sambil sedot stoberi shake aku. huhuhu.
Leganya bila dah habis.Sempat la borak-borak dgn tokey kedai yang ramah. Dia duk berkemas nak balik, so staff dia je yg duk jaga sampai takde customer. Dia cerita, dia tidur dgn anjing dia. aku tanya, anjing tuh duk tidur atas katil sekali ke ? Tidur sambil peluk-peluk ke? (otak aku dah imagine 18SX, wakakakaka) hahahahaha. oh budak kecik, sila abaikan statement ini ya.
dia ckp..tak la..anjing dia tidur kat sofa kat bilik dia. dekat2 katil. hihihi.

Dah lewat malam...jalan balik. mari pulang ke pangkal jalan, setelah bergeli-geli tadi ya. Jalan dah mamai, sebab mengantuk sampai dah depan hotel aku terlajak jln ke depan lagi. ngok ngek.

Samapi bilik, aku mandi dan berus-berus kaki aku oke sebab aku duk terasa2 mulut-mulut ikan tadi duk gigit2 kaki aku. geliiiiiiiiiiiiii!

And tidur..aku duk mimpi ikan-ikan tuh gigit pipi, badan dan leher aku secara berjemaah beramai-ramaiiiii...aaaaa..ngeri!geli!

sekian. cerita spa ikan.

41 comments:

Mummy Irfan said...

kak catz...
walaupun sy pun tak penah try spa ikan tuh & sy rasa pun sy tak berani nk try,tp serius kelakar citer akak nih...guling2 sy gelak...kekekeeeehhh

AyunasiA said...

me too! tambah pulak dgr citer ni, semakin jauh la fish spa pergi dari ingatan ku. urut ngan mesin isqueez je lah...

makdaracute said...

hahhahaha....lawak ler cerita catz nie....kita pun tak pernah try gak...rasenya memang tak berani nak try, tak tahulah kalau suatu hari nanti diberi kekuatan utk mencupa fish spa nie..

MisZ DeAnNa said...

hahaha..

klakar laaa..tapi kalo sayer pon geli gak kot.

hihi

ain.ya.nun. said...

sesetengah org tak tahan geli. =p

NenetPenne (NP) said...

kat subang parade ada fish spa..bersebelahan dgn celebrity fitness...pegilah try kalau berani... muahahaha...

aku? sorry...tak nak...

DCKEY OJOLALY said...

hehehe kelako lah ko catz...ojo 1st time wat kt giant nilai....huhhuhuhu mulut aku jer lah yg paling riuh...idok tahan geli oooo...kena mulut ikan yang kecit2 tak perr..ni mulut yg bibir saiz kak nita tak tahan...hehehhehe...risau jugak kang ada lak ikan 2 mati masa dok cleaningkan kaki ku tuuuu....

Dr Singa said...

kahkahkah....
kita pernah try!! best!! geli2 manja!!and takde ikan yang keracunan makanan selepas itu!!

Zareen said...

Hi Roha..lawak la ko nie..aku nyaris nak try kat MidValley 2 taun lepas, if tak silap, 1/2 jam=rm45..tapi mcm ko gak..aku rasa geli mcm kena geletek..so tak jadi la..heheheh

Hann said...

hahahhahahahhahahahah..
suka entry ni.. suka!!

Anonymous said...

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahahahaahahahahahahahahaha
.
.
.
weh... bukannya piranha ikan tuuu
.
.
pernah try sekali.

dulu !

most probably the last kot! haha

Wahidah said...

insyaAllah lepas ne kita plan pi jalan2 cr mkn sesama tau kak..huhuhu

DrSam said...

saya lagi double virgin Catz sebab tak pernah diurut oleh spesis dalam air tu.

kalau naik bukit tempat orang asli yang tanam ganja (biasanya selepas Doi Suthep) ada orang asli jual batu permata asli. Dulu saya beli lebih kurang RM30 untuk satu batu delima besar ibu jari. kalau ada pergi kasi angkat satu ya Catz...

sha said...

baru ikan!!!...hahahahaa

CAHAYA said...

haha. serius sampai terbawak dlm mimpi. tapi kan catz, aku rasa aku pun takut kot!

Dessert Queen said...

Hahahha..lawak la ko..

Aku pernah try,tapikan mula2 syiok..pastu bila ikan yang dah bapak2 yu dtg gigit kaki aku..dah tak rasa comel lagi okeh..sebab laki aku maintain je sebelah aku..aku pun ala2 maintain jea...cover laaa..sebab aku yang menggatal ajak dia...
Arghh,nightmare...

Tapikan..ko pernah dengar case tak Catz,ada orang lumpuh lepas gi Fish Spa?
Hehhehe..kisah benar okeh!!!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

dulu life pon cam tuh..mula2 dlm 5 min tuh asyik gelak geli..lepas tuh baru ok tp ikan2 dia kecik2 sikit bukan besar nih.. hehehe..

ishh..nak cari fish spa lah.. senang keja x payah tonyoh penat2..

mRsauRa said...

memula je geli pastu dah tak geli sgt daaah....mmg masa memula masukkan kaki tu geli yg hamat siap jerit2 *pengalaman pertama & terakhir fish spa...ahaks*

@xiM said...

memang pun geli..dah pernah try..serius geli.hahahaaaaa

ct_nurmarlissaa said...

dear..catz..rugi lorr..tak try...best wooo..mmg memula geli..but hasillnyaa....licin...kaki u...i'll try kat bali...mmg best..malaysia tak best sgt layanannya....ikan pun kureng..

catz said...

Irfan,
kita terus bertaubat tak nak pi spa ikan lagi..
hiks.

catz said...

Ayunasia,
u should try..
hiks..tah2 u suka ke kan..
hiks.
and me.. a big No-No.
:))

catz said...

makdara cute,
cuba lah..
mana tau oke ke..
:)

catz said...

Misz Deanna,

hiks.
mmg geli ah..
mmg kelakar oke.
catz smapai la ni duk teringat rasa geli.
:)

catz said...

dak pink,

catz mmg tak leh..
ikan patuk je mmg terus nak lari namblas batu.geliiii sgt!

catz said...

nenek,
tah2 try benda ni bleh release tension kan..
jom nenet, kita terai..
hahahhaha..tah2 aku yg lari dulu..
kekekkekekke

catz said...

DrSinga,
tuh la..kalau aku duk lama.,tah2 semua ikan timbul..mati keracunan.
wakkakakaka

catz said...

OJOLALY,

hemmm..tu lah..aku takut gak semua ikan timbul..hehheheheh

catz said...

Zareen,
sini mahal ah..
tak lalu oke..
ihiks.
tapi tah2 bayar mahal aku bleh duduk tegak 30 minit kann?
hahhahah

catz said...

Hann,
ko gelak sampai golek-golek kahh??
hahhaha...

catz said...

abglong,
waaaa..tak geli kah?
euwww..
kita sgt tak lalu.
er..takde ikan yang timbul kah??

catz said...

Wahidah,
apa khabar?
hope u sihat2 di sana utk menjalankan tugas ye..
take care.
balik malaysia bagi tau lah ya..
bleh JJCM.
jom ikan bakar !

catz said...

DrSam,
tak sempat lah jln2 sgt...sempat naik ke doi suithep, tapi tak smepat nak carik batu.
tapi ada kedai jade kat situ..
bute very de expensive.
tak lalu nak beli.
better spend money for good food
hiks.

catz said...

sha..
hahhahhaa...kan..kan?

catz said...

CAHAYA,
'maybe u should try,
bagus utk kulit katanya..
i cabar u..try okeh!
hahhaha..
:)

catz said...

Nowwa,
lumpuh??
kat mana?
malaysia kah?
eh..
takut tiba-tiba.
uhuks.

catz said...

life..
beraninya youu..
i kenottttt!
geliiii..
aaaaaaa....

catz said...

kikin,
waaaa......u pernah kah?
kita suspek ah sama awak..
i really kenot take it..
ihiks...

catz said...

axim,
so normal lah aku kan..aku ingat aku sorang je yg camnih..

catz said...

ct-nurmarlissa,
oh..i rasa kan..kat bali ke..bulan ke..malaysia ke..thialand..i kenot!
hahhahha..
i takleh imagine mulut2 iukan tuh duk cium2 patuk kaki i..
oh tidak..
hahhaha...kita penggeli sgt lah..

Anonymous said...

laqaklah ko ni ..buat aku ketawa sorang2 tgh2 malam..tp aku suka baca pengembaraan kau sambil jeles yg menebal..hihi : Bijan