Wednesday, April 14, 2010

Projek asam pedas.

MODE: stress.

Ha-ha.
Tajuk. Projek sgt la tu kan??
Mak Senah belakang rumah aku masak asam pedas tah-tah pejam mata je. (agaknya la...)

Lately,
aura masak-masak dah masuk semula ke dalam badan. Maka sanggup balik noreh singgah sana sini carik daun kesum, carik ikan mayung.
Dan tekak ni pun entah kenapa, nak makan benda susah-susah (eh..susah ke??) dan benda gah-gah. (eh..sambal petai tu, kalau masak sendiri, pulak tuh guna udang besar-besar, lepas tuh makan 3 pinggan tak toleh kiri kanan kira gah le kannnn).
Ok...
beberapa hari yang lalu, aku mcm teringin makan asam pedas, tapi yang dimasak oleh diri sendiri (agak keji la..sebab mengidam masakan sendiri).
Pastuh..aku duk teringat asam pedas ikan mayung mak aku.
err..nak balik jauh pulak.
Memang pebret la kami adik beradik termasuk abah ku.
Ala..bukan tak reti masak pun, mentel je malas.
So gagah le kan tengahri pi Bintang , carik ikan, cili, mayung, bawang, dll.
Balik rumah..
jeng..
prong.prang...prong..prangggg...


asam pedas ikan mayung (badan dan kepala) in the making


Sesambil bersilat ngemas rumah lepas tu tertidur, haaa..siap asam pedas mak.
rasa?
ehmm..cukup rasa..
sekali...
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..
panggil bomba..panggil bomba!!
menggelupur kepedasan oke!
Pedas nak mamp*s.



asam pedas yang tahap kepedasan adalah menggelupur

Aku masak banyak. So mmg plan nak bagi jiran aku. tapi aku sms dia senyappppp je...laa..tidur kot.
dah lepas maghrib baru dpt sms balas. So aku bagi kat jiran (dah 3 kali panaskan).
Aku sms dia..ckp.." sorry..tak sedap +pedas sgt" - eh sopannya.
dia reply " eh...sedap la....bla..pedas...kalau pedas mkn sket takpe.kalau banyak aku nangis".
POINTnya?? - SEDAP walau pedas - eh..ni bukan aku yang ckp. ha-ha.
Tapi memang spoil la..sebab cili tu laaaaa... beli cili kat supermarket ni menyebabkan asam pedas aku tak jadi mcm aku nak. Bagi aku kalau dah pedas sampai tahap aku terpaksa buang nasik yg aku dah siram kuah, dan aku terjelir-jelir lidah dekat 15 menit itu adalah tak sedap.
(Ehem...masak tak sedap, kita salahkan cili tu kan..ye murid-murid.).

DAN....
malam tadi...

Aku masak lagi asam pedas ikan mayung, kepala 4 ketul dan campur badan ikan sket. Cili aku beli brand lain. haaaa..menjadik! sedap dan adalah pedas sket-skettttt je. Satu periuk aku masak.
Then aku goreng ikan mayung jugak...kunyit lebih..nyummmmmm.
goreng sayur kacang buncis.

AND....
aku masak sambal udang petai...
oh..syorgaaaaaa


Sambal udang petai

see.
Bila stress..akan masak luar biasa.
oh sedapnyaaa..!
Hari ni rasa nak bakar ikan pulak.

26 comments:

syarqiah75 said...

perghhh...catz sedapnyerrr..lapooo gilosss raseeee..mna nak cari asam pedas maghrib ari nih....psssttt...bak sebungkus blehh..nak bahagian kepala & bendi kasi lebih skit...nyurrrmmm2222 (^_^)

kucingorengemok said...

lepas tu basuh periuk guna air dari mana? kah kah kah (shhh, rahsia)... ;)

Mama Miraki said...

catz..ni mesti catz terguna cili yang tegak lurus tu....yang jenis tu pedas giler...kalau yang kerinting tu ok

Uncle said...

Dear KOG.
kalau kat langkawi, uncle kat langkawi lagoon resort. Kalau tak boleh duduk kat Tanjung Sanctuary kalau tak pun maybe Berjaya atau Pelangi. Westin pun ada...

NenetPenne (NP) said...

wahhh projek baikkkk punya....
tapi sayang aku dah lama tak masak asam pedas..memory daun pisang ler.....

tapi aku suka pakai ikan merah atau ikan jenahak...gah kan? ha hahahaaa

NenetPenne (NP) said...

wahhh projek baikkkk punya....
tapi sayang aku dah lama tak masak asam pedas..memory daun pisang ler.....

tapi aku suka pakai ikan merah atau ikan jenahak...gah kan? ha hahahaaa

Leez said...

catz,

sedapnya asam pedas...my favourite too.
dah rasa asam pedas section 9 bangi tu???

CAHAYA said...

gila lah! Meleleh air liur aku. Cis!

CAHAYA said...

happy belated birthday sis. ;)

attyfir said...

alor len kali masak lebih ..tapau utk aku catz..lagi sambal petai tu ye..terliur..aku ngk..

Yattisa Roslan said...

asam pedas kepala ikan mayong memaang sedap!

cikwawi said...

salam perkenalan..

dah lama giler tak makan asam pedas ikan mayung.. huhuhuhuuu... mmg sedappp.. kepala la paling sedappp.. pastu tau tak lelupa kat ikan mayung tu? hok tu berebut dgn kakak nak makan.. hahahah..

ASAM PEDAS IKAN MAYUNG IS D BEST!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

catz.. meh jadi neighbour life lahh.. hahaha..

PS. Dah menjala terubuk tp dlm peti nnt.. nak pi bakaq kat air terjun..

Unknown said...

kak catz, sambal udang petai tu macam dah berkurun jer tak masuk dlm perutku hihi..sedapnyerr..lama dah tak masak asam pedas ni, tiap kali masak macam2 rasa leh wujud dr menu yg 1 itu, mgkin punca dr jenis cili jugak laa..hohoh..

catz said...

syarqiah,

if u jiran catz, bleh lah kita bermasak2 dan bermakan2 bersama..
u teror masak apa...
terliur dgr u masak rendang..
:)

catz said...

kog,
kenapa?

catz said...

mama miraki,
dah siap bled..dunno tegak or kerinting.
:)

catz said...

uncle,
kita bukan kog,
tapi kita gemuk gak..
hahaha.
thanks.
if nak pi kita ctc.
tq.

catz said...

nenek,
ko semuaaaaa memori daun pisang..
ehehhehe.

catz said...

Leez,
seksyen 9??
kat mana? apa nama kedai?
if kedai asam pedas seksyen 8, adalah sgt pedas..
catz takleh makan...
uhuks

catz said...

Cahaya,
err..keybod basah tu yanggg...
lap sket..
ahahahah..
birthday..?
err..tq.
ihiks

catz said...

atty,
kedai cendol tmpt kita nak dating dah roboh laaaa..
lenkali eh..

catz said...

Yatissa Roslan,
thanks sudi singgah sini.
yeszzaaa..mayong or ikan duri is the best for asam pedas..
:).
keep reading ya..enjoy.
salam perkenalan.

miow

catz said...

hi cikwawi,
welcome to my blog.
thanks sudi singgah.
:)
yesss...agree!
mayong is da best 4ever kann..
kepala nyaaa..aahhh..mau berebut..
:).
padahal tulang je pun ..isi sket2 je kan..
:).

salam kenal.
miow

catz said...

Life,
jom le..pindah sini.
terbuk tuh bakar je..buat air asam..nyummm.
:)

catz said...

sieera,
now banyak je kedai asam pedas.
catz sesekali je makan.
not asam pedas lover, but kdg terasa gak nak makan dan nak masak sendiri.
:)