Friday, April 9, 2010

Terubuk bakar yang dimasak menggunakan gelombang

wah..entry pagi jumaat.
Aku tengah kemaruk masak ikan bakar.
Bukan guna arang pun..gedegangggggg masuk mikrowev oven.Makanya kita memasak menggunakan gelombang mikro.

Semalam balik dari menoreh, aku pegi menjala.
Dapat terubuk sekor dan ikan kerisi 3 ekor.
So menu malam tadi:

terubuk bakar cicah air asam
ikan kerisi goreng (buh kunyit)
sayur bendi + toge masak air
tempe goreng cicah sambal kicap (kemaruk tempssss dan sambal kicap- matik la tak laku kenet yang jual /buat treatment botox-botox ni..ha-ha!)

oh..ada yang nak tau pasal air asam/ cicah asam or apa2 nama lah.
Aku buat simple je..versi hiris dan campak gaul2.



Bahan-bahan:

1/2 labu bawang besar - hiris kecil
cili api- 3 hiris kasar
tomato sebiji - buang biji, hiris kecil
bawang putih 2 bijik - tumbuk
air asam jawa
sedikit belacan
garam dan gula secukup rasa.

ha..gaul-gaul semesra alam..dapat le jadi camni. Lidah aku pedas sket-sket je.
' Kalau nak pedas betul-betul, cili api tuh tumbuk le..or letak 1/2 kilo ke -risiko tanggung sendiri kalau lidah terbakar.

Terubuk bakar moden - bakar dalam microwave

Ikan bakar dan kerisi goreng yang menyebabkan 3 pinggan nasi dengan tidak sengaja telah meresap ke dlm perut.

Tetappppp kan...dengan tempe? untuk penegangan kulit secara berterusan.

28 comments:

Tijah said...

wooo. ada bwg putih ek? aku x penah try la plak seblm nih....

marie said...

catz...kecur air liur akak..dah lah 2 minggu dah dok sebut2 teringin nak makan terubok bakar ni..

bizzonline said...

da terliur tgk tempe goreng tuh..

ops,slm ziaran n slm kenal tuan umah

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

ko jangan..hari nih hari jumaat..esok sabtu cuti ada yg jugak nnt balik menoreh gi menjala..

kucingorengemok said...

tq tq tq...

rezeki said...

salam catz

mana nak cari terubuk kat sini, takde musim

lama mengidam ni hehe

missFridaNorm said...

catz, dgn gelombang pun jadilah, kan..selamat dh masuk perut. Antara yg ada, saya lebih rindu kat tempe la...aduuuhhh. Dgn smbal kicap plaknya..

AyunasiA said...

terubuk, ikan fevret ku. bila makan mesti selang seli ikan-nasi sebab nak menikmati rasa ikan tu yang sangat enak.

catz said...

Tijah,
letak le apa suka..hiks. nak makan senirik. tapi saya rasa bawang putih+ air asam jawa adalah sedap, dah komplit dah utk dijadikan cicah ikan.
:).
hari ni melawat kawasan mana YB tijah?

catz said...

hi kak marie,
welcome to catzscafe.
apa khabar?

kalau kecur, boleh le masak utk mkn mlm ni..
:)

catz said...

bizzonline,
haii..
salam kenal.
welcome to catzscafe.
:)

catz said...

kog,
welkemmm...

catz said...

life,
sesekali menjala apa salahnya...
menjala kat tesco/ekonseb.
hahhaha

catz said...

salam rezeki,
eh..HC takde terubuk kah?
try carik kat pasar tani.
:)

catz said...

missnorm,

now mmg saya kemaruk sgt dgn tempe..huhuhuhu. plus smabal kicap..
yummy!

catz said...

ayuna,
tapi kita tak suka sebab mkn kena hati-hati sgt..
banyak tulang halus2..huuuuu...
tapi rasa ikan ni mmg lemakkk dan sedap.
:)

Mama Miraki said...

sedap...sedap...terutama terubuk bakat + air asam dan tempe goreng + sambal kicap tu.....memang JaWORLD betullah...sedapppppp...laparrrrr ni...nak wat camanaaaaaa

DrSam said...

main gedegangggg je dalam oven pun jadi ya Catz :) kita kat sini lepas menoreh makan getap skrap aje. terliur....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam catz,

air asam + ikan bakar + ulam = peberet

nak tanyer itu tempe kasi goreng garing2..ada lumur2 itu garam kunyit ke?

kikin_78 said...

tempe cecah ngan sambal kicap mmg terbaekkkkkkkkkkkkk....*x leceh ke mkn ikan terubuk tu...manyak tulaaaang*

notajari: suka mkn ikan pari sbb isi manyak tulang tarak...ihiks

syarqiah75 said...

nyurmm222....sgt2 sedap...tapi berkenan tgk TEMPE ngan I.KEMBUNG aje...terubuk x mkn....wugi222....bila nak rasa catz nyer sambal kicap neh...:)

Inah said...

catz..bape lama ko masak dlm microwave?

catz said...

Mama Miraki,

yeahhhhh..correct word..JAWORLD!..
hhahahaha

catz said...

DrSam,
lepas noreh makan bekal bawah pokok lah dr Sam..
hehheheheh,,,
jgn le mkn getah sekerap...errrr...apakah rasanya..
now dah modern. kat tempat noreh oso bleh ada mikrowave oven tuh,,
hehehhee

catz said...

Hajah Zainab@mama,

tempe tuh catz goreng kosong je..tak letak apa..cicah sambal kicap dah sedap gila..
tapi mlm tadi catz goreng tempe dgn melumurkannnya bawang putih tumbuk lumat dan garam sket..lebih berperisa.
boleh juga buh jintan putih...pun sedap gak..
:)

catz said...

kikin,
lelceh tapi sedap..
hehheheh..aku pun tak berapa suka tang tulang tu..tapi apo nak buek.'
pari aku tak berapa suka...isi pejal.
:)

catz said...

syarqiah,
buat sambal kicap itu sgt sennag.
tumbuk bawnag putih dan cili api. then buh kicap manis..
dah siap!
tak makan terubuk???
owh...rugi..rugi!

catz said...

Inah,
mikrowev aku mmg ada function untuk bakar ikan. so dia bakar ikut berat ikan.
cth..ikan ni beratnya 0.4 kg. so dia amik masa 20 minit.otomatik.
tapi setiap 5 minits dia suh terbalikkan ikan. bunyik2 je..dia suh flip.
aku guna microwave hok convection. dah ada fungsi nih siap2..
:)