Tuesday, April 20, 2010

A trip to SUNGAI, The Transporter?


Oh..
i dont know how to react..contemplating between YES or NO.
serious.
ok..
Today i met someone at seminar.
oh..of course someone that i met before.
Yeaaa..we had fun in our assignment in JB last month. Ha-ha. sama-sama nyaris kena baling kerusi.
She sit opposite to me in the meeting room. So when the group of mat salleh doing their presentation, she look at me (oh ngantuk nak mampos oke mat salleh from Noki@ itu punya presentation, sib baik yg sorang lagi from erics0n itu menyelamatkan keadaan, kalau tak sah-sah aku dah terbaring bawah meja).
She looks tired and sad.
so during lunch break, we talked..
she said.."my father passed away last week"
oh...
Last we met, she said, her parents were ill, and she wanted to go back to Taiping, visit them.
oh..patutlah muka dia nampak sedih.
she normally very keypoh one..tapi tadi a bit mendung.
Then she drag me to one corner.
aku mcm..apehal ni??she said..
she: can u help me?
aku: err depends..ehmm..wut?
she: i promised to my father, to take him to g@nges river. and i have to make it happen.
(aku dah pikir..errr...nak kebumi abah dia kat sana kah?? so..aku kena buat apa??? OMG).
aku: so?
she: so i have to keep my promised, bring him there.And i need ur help.
aku: err...Dr XXX, wut u mean?
she: when he passed away, i immediately think that i have to bring him there, and the person that gonna help me is YOU. yea...i mmg ingat U yg akan tolong i.aku: aaaaaaaaaaaaa???
(aku duk pikir..oh adakah aku akan menjalankan misi membawak body abah dia ke sana? ke sungai g@nges? owhhh....mak...adakah aku akan menjalankan misi 'the transporter'? am i??
korang boleh bayangkan tak betapa ketarnya aku time tuh?
she: yea..YOU..i know u will help me. Go with me to 1ndia..
aku: and why me?
she: oh..ok..i know that we kenal belum lama. But knowing you as an avid traveler, i need ur help.
aku: Dr XXX, ehmmmm???? i kena buat apa?
she: u will travel with me to g@nges river. would u mind?
me: owh? errrr...oke. Then?
she: i will throw the ash into the river.u just accompany me to find the location of that sungai. i got 40 grams of the ash and i'll bring it to 1ndia. (puhhhhh..aku bygkan kena bawak body tadi).
aku: ha???errrr..sungai tu kat mana? Location? south, north of 1ndia??
she: i dont know. u'll find for me lah..the info etc.
aku:ehhhhhh..ewah-ewahhhh. ni sapa punya urusan ni? (dlm hati je la)
she: i cuma nak throw the ash..u just teman i travel pi sungai tu..i know u love photography..so u could take many pictures in 1ndia..interesting u knowww.
dan entah camana lah kan..aku ckp aku ok je..
(dia ajak aku sebab dia tau aku suka travel).
And aku bleh le pi T@j M@hal ke kan....
wah..merasalah mak naik keretapi mcm dlm pilem hindustan@tamil tuh kan..yg hero dia tiba-tiba mendarat atas bumbung keretapi nyanyi-nyanyi then terjun gaung, tetiba dah ada atas sebuah bas tukar baju nam kali.Pastuh golek-golek dekat taman, celah semak atas gunung.

ok...now aku duk fikir.
aku nak pegi sebuah sungai kat 1ndia nu haaaa.
ok..sungai G@nges yang femes sebab suci untuk org beragama H1ndu.
Dan ini bukan misi membasuh kain sambil bergosip kat sungai ye kiah,.
And pulak tu bukan sungai pahang or sungai Rejang oke.Ni sungai yg kalau nak pegi kena naik kapal terebang.
She nak pi bulan June. Time tu sana panassss nak mamfos.
Sg ni aku dah google..kat Utara Delh1.
tpi aku kena research la..how nak pegi sungai tuh bagai.
errrrr....kalau sungai ni kat paris ke, kat Holand ke, kan ke bagus. excited gak mak nak pegi.
Ni semua keje aku kena buat..and i still dont know dia nak sponsor aku sepenuhnya.
If tak..mak tak koser nak pegi.
Ni bukan pi Paris ke..switzerland ke oke.
Org kata, seorang itu bukan lah traveler sejati sekiranya belum travel di India.
Oh oke.
tapi dgn misi dgn Dr XXX ni aku tataw lah.
oklah..aku cuma teman dia travel je. she wont involve me in aktiviti sungai dia tu.
Aku tak akan terlibat dengan upacara ke apa. Hantar dia pi sungai je. Sebab she needs someone utk arrange transport, tempat tinggal.Teman dia.aku cuma akan travel dgn dia, amik gambar.
But aku tataw jauh mana nak travel tuh..hotel, transportation nak ke Sungai segala tuh.
yea..we'll travel in India, mind you.
so keadaan adalah tidak semudah tempat lain.
dan travel dgn dia pun maybe tak mudah.
she totally different compared to me.
she used to lock herself in hotel room after work bila travel ke mana2.
she stayed 4 years in UK, and never been to paris, eif3l tower.so if dia 15 kali pi beijing, and belum pernah ke tembok cina mmg logik lah.

ok..she said..she's not like typical geng maruku.
And when she abroad, she never ngaku dia geng maruku oke. she always said, I'm Malaysian. wah...sem@ngat 1 M@laysia kan. Bagus.

But...ala...knowing her style..aku dah tau dah.Maruku tidaklah akan menjadi ketupat.

Dari cara dia ckp, she need me to research how nak pegi, nak naik apa, accomodation, transport etc aku yang kena pikir. she will only lenggang mak limah, pi sungai (of course aku yg kena pikir camana nak ke sungai tu, and kena hantar dia ke tebing sungai dgn selamatnya), buat urusan dia, and lepas tu balik hotel, lock herself maybe, and she wont bother lah nak pi tempat lain pun, as long urusan sungai dia selesai. And i was thinking that if travel berdua, maknanya everything kena pikir sama-sama, never cross in my mind that i'll travel to 1ndia alone.
Tapi..nampak gaya....hummmmmm...ehmmmm

And keadaan sungai itu adalah...hemm...malas le nak ckp. Dari pembacaan aku..errr...errrr......u ols search lah.malas mak nak citer benda tak best.

aku tanya gak napa tak pegi dgn family dia, then adalah ceritanya..bla.bla.
so end up..out of hundreds people that she know atas muka bumi ni, aku yg dia rasa selesa nak travel with...errk.

Dia cakap aku berani. when we were in JB, after work, around 11 mlm, aku drive around sorang and pi makan alone, and she impressed gila. Dia ckp dia menguncikan diri dlm bilik je. Tah apa ke benda yg dia impress aku pun pelik dan tak paham langsung.


oklah..sometimes..from the very begining we met someone, kita tau dah samada kita bleh get along atau tak dgn org tu kan. aku jumpa dia ON OFF la..time pi conference, time keje yg berkaitan, and i dont know why she likes me very much (agaknya laaaa).eh.perasan. She's nice lah, pada pendapat aku. she mid 40s, not merit yet.ehmmmmmmm. Being a boss di sebuah kem3nterian yg sgt fenting, yg always busy-busy-busy, she maybe takde masa nak fikir benda lain.Thats why pi mana pun she always make herself occupied with work. dia sgt skema. oh..


anak sapa ni? cutenya.


so..maybe i'll a bit suffer gak lah during traveling tu.
tak pasal-pasal kang aku plak yg terjun sungai.
hemmmmmmm.

credit: pic from google.

think....think!



50 comments:

Anonymous said...

beware... Jgn jadi keldai macam dalam paper selalu keluar... Pastikan barangan yg dibawa

PurPlè said...

sounds interesting indeed. misi membuang abu mayat ke dalam sg ganges. aku pun teringin nk join, hiks. but just like the anon above said, u hv to beware. logically, as u've already known her, takkan tht lady ada niat lain kn. but we never know, & x tau lah camna nk tau.

ain.ya.nun. said...

haishh,
susa gak kan camtu.

takpun, cat anggap je lar buat keje amal. tolong dia (kalo dia sponsor la), tp dlm masa yg sama cat dpt jalan2. =)

boleh camtu?

AyunasiA said...

waaa macam best je. kiter dah bayangkan dah cemana catz naik train sambil tu orang laki nyanyi2 atas bumbung train tu. siap ngan scene devdas lagi hihi

kucingorengemok said...

hehe, aku tergelak baca komen anon di atas- ko ingat dia bawak abu 1 besen rupanya bawak dadah ;)

think? aku terpikir 1 je, nak kirim kain sari, hehe, tak membantu kan?

makdaracute said...

wah! travel to India...mcm mencabar jer bunyinya..tapi memang pernah terbaca pasal sg ganges tu...memang sangat kotor...

Dessert Queen said...

Bestnyer..[kalau org sponsor laaa]
Above all..ko confirm Abu bapak dia je dia bawak?Elok2 yer..
Tak kira la skema camana pun..sekali bukan abu tapi..tak baik berburuk sangka aku ni..
Apasal dia plak kena bawak dia takde adik beradik lelaki ke?
Setahu aku yg selalu tengok citer belah2 sana tu..anak lelaki je yang boleh letak abu parents dia kat Sg Ganges tu..
Erk..jangan lupa buat scene kat tepi Sg Ganges yang horror tu sambil ada background org basuh kain yg hempas kat lantai tu ek..
Good Luck!

-Gila panjang komen aku ni-

Dr Singa said...

kalau fully sponsored...hokey kan ajeeee....

xplorer said...

great!!! catz , i had always dreamt of going to india . I love to learn about other culture and going to india to throw away the ashes seems quite interesting for me.tapi nampak gaya mcm member you mcm bukan a good travelling buddy . Kalau dah 4 tahun duduk UK and paris pun tak sampai , tu dah tahap tak boleh dimaafkan bagi traveller. kalau i 4 tahun kat sana , habis satu europe i sampai termasuk negara2 mediterranean.Ada chance saya boleh ikut tak???

xplorer said...

great!!! catz , i had always dreamt of going to india . I love to learn about other culture and going to india to throw away the ashes seems quite interesting for me.tapi nampak gaya mcm member you mcm bukan a good travelling buddy . Kalau dah 4 tahun duduk UK and paris pun tak sampai , tu dah tahap tak boleh dimaafkan bagi traveller. kalau i 4 tahun kat sana , habis satu europe i sampai termasuk negara2 mediterranean.Ada chance saya boleh ikut tak???

cikin said...

cat....jom la kt g cuti sesama....wlpon tk penah kenal...ni lg kes parah...ha ha ha..

Anonymous said...

salam,
akak (dah pangkat makcik dah) ni minat sangat ngan blog catz ni.jln2,makan2,paling kurang pun 1 hari mesti bukak.apa2pun sebelum membuat keputusan solatlah sunat istiharah dulu lagipun dia membabitkan soal agama.. ziarah ok..tp sampai kesudahan prosesnya pulak,fikir dan tanya pendapat ibu/ayah

attyfir said...

baik ko buat syarat ,..nak bawak satu kawan ko...dan org tu akuh .eekekkekeekeke..wakakkaakkka..nak gak tuh ..

pijankodok said...

salam... sis, nak join dalam misi ni leh..? serious ni... mmg minat sgt... walaupun dah dah pernah sampai Kathmandu, Nepal but teringin sangat nak ke India..

GuestEncem said...

ati-ati catz..ko jgn mudah percaya org..nanti balik2 india,pelik jadinye ko..ko nak g india sangat,g sorang2..huhu..nyebok plak aku ek?

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

my fren ada pergi sana..baru jer last month.. kita nak beribadat gi mekah dia pi sungai tuh la... b4tht dia posa vegi until thaipusam..

She said..the food..Hazabb sangat.. even curry & cappati kat mesia dia makan..kat sana hazab..
She hate the food!!

Ijan said...

Salam,

Lepas balik india buleh bukak travel agency kot.hehe...

tapi kan Catzz.. kalo dia sponsor seme seme seme... ehemmm... why not kehkehkeh

Unknown said...

waaa..giler panjang entry...nebess...

Uncle said...

Dear Catz.
Pikirkan apa yang comment2 semua tu cakap. Nevertheless, enjoy the trip!

Anonymous said...

aku rasa x yah g catz..ntahla..susah skit kot..

inah adelaide

afendi ariff said...

aku rasa ada betul komen no 1...
ko kena beware catz...ko kenal dia on off jer...check betul2

aku nak jgk tgk tempat2 lain yg ko nak pegi lepas ni..nak pegi sendiri mcm tak dpt...cuma kat sini je yg besh utk aku menengok tempat org...

takmo la tgk gambo penjara India plak nanti...heh!

Chik Att said...

Geng maruku ni .... kena pikir pat ploh kali Jah ....... silap2 nanti jadi toseiii kita .....

Chik Att said...

Geng maruku ni .... kena pikir pat ploh kali Jah ....... silap2 nanti jadi toseiii kita .....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam catz,

buat solat istikarah, minta petunjuk Allah SWT...mama doakan keselamatan buat catz!

azieazah said...

Salam kenal CATZ..

Kak Azie klik dari blog UNCLE SHAHRIR...

selamat berkenalan...
I like your blog.

catz said...

Anon,

hi..thanks for ur concern.
welcome to my blog.

catz said...

purple,

mmg interesting,
kalau fully sponsored mmg aku pegi.
nice experience kan.
yea..i'll be careful. dont worry.
thanks for ur tot.

catz said...

dak pink,
yess..if fully sponsored, pf kos catz pegi.
:).
teringin gak naik ketapi cam dlm movie industan.
:)

catz said...

kog,

abu satu besen..
hhaha..nope.she only have 40grams.
sari?
hhahhaha...if sempat carik l;ah..
:).
i'll go back pack sajork.

catz said...

ayunasia,
hahahha..apa yg ko pikir sama dgn apa dalam otak aku..
tingin gak aku nak nak naik ketapi cam dlm movie hindustan.
:)

catz said...

makdara,
mmg mencabar.
sg ganges tuh antara 5 sungai yang terkotor di dunia.
:).

catz said...

Nowwa,
aku dah tanya dah apa reason nak travel dgn aku? pi le dgn adik beradik lelaki..but adalah reasonnya..bla.bla.bla..
so pasrah le kan.
yea..of coz i'll take photos if time permits.
:)

catz said...

Dr Singa,
of courseeeeeeeeeeee..
kalau sponsored, and duk otel 5 star, definately mak will go.
:).ihiks.kalau bleh naik bisnes class.
hahaha..misi the transporter gitu.
IHIKssss

catz said...

xplorer,

yea..mmg interesting, catz pun tingin pi India.
mmg ada plan nak pegi, cuma blum berkesempatan, banyak faktor.
if u serious to join, do e-mail me.

catz said...

anggun,
hi..minat travel kah?
if u betul2 minat, do e-mail me.
i tak kisah.
we can plan pi mana2.
:)

catz said...

hi anon (akak),
terima kasih sudi baca blog saya.
happy reading ya.
cuma sekadar catatan merapik saya.
:).
oh.saya akan fikirkan, dan consider banyak factor.
:).
saya tak terlibat dgn upacara keagamaan dia, saya cuma jadi travel buddy saja (saya ada mention dlm blog).
she will only throw the ashes. saya tak join.tak melibatkan diri dlm sebarang upacara sungai dia.

btw,

salam perkenalan.
:)

April 25, 201

catz said...

atty,
jommm...
hehhehe...
:)

catz said...

scrlettfr,
nak join..?
are you serious??
do e-mail me.
:)

catz said...

GuestEncem,

terima kasih sudi singgah blog saya.
:)

catz said...

Life,

mmg mencabar.perlu persediaan mental dan fizikal.
:)

catz said...

Ijan,
yeah..kalau sponsor, of course le pegi.
:).
travel agency?
hiks..tak kot.

catz said...

siera,
catz yg nak pegi lagiiii nebes.
:)

catz said...

Uncle,

thanks ya uncle.
yea..i
l be careful.

tq.

catz said...

inah,

if fully sponsored, aku pi.if takde plan ni pun, catz mmg nak ke India. cuma need masa, and travel buddy yang lasak sket.

catz said...

affendi arif,

thanks for ur reminder.

:)

catz said...

chik Att,
tu le pasal.
:).
ihiks.
namploh kali mak pikir.

catz said...

hajah zainab@ mama,

terima kasih.

:)

catz said...

azieazah,

terima kasih sudi singgah blog saya.
:).
saya dah singgah blog azieazah juga.

salam perkenalan.

:)

NenetPenne (NP) said...

catz oi
bukan setakat doc tu jer yang impress dgn kau, akak pun impress okay dgn kau...

travel sorang2..makan sorang2 without any problem...

akak ni, nak ke alamanda pun terkial2 ok...

Lady Mira said...

catz,
it's not advice able to travel alone in india... quite dangerous... i've been there twice.
kalau gi dgn dia... paksa dia ikut cat gak or u follow her style and lock urself kt bilik :)