Wednesday, April 20, 2011

Main masak-masak : udang masak lemak belimbing buluh

udang masak lemak belimbing buluh


Masak malam tadi.

Bahan-bahan:

udang saiz besar -saiz double XL (???)
belimbing buluh
santan - sekotak
daun kunyit
bawang putih -2 ulas
bawang merah - 3 ulas
cili api - 5 biji
serai - sebatang
halia- 1 inci


Bersihkan udang
tumbuk bawang -bawang, cili api, halia. ketuk serai,
masukkan benda2 di atas ke dalam periuk.
masukkan santan, bila dah mendidih masukkan belimbing buluh dan daun kunyit (hiris)
Agak-agak belimbing dah layu sket, masukkan udang.
Biar mendidih sekejap, angkat!



sambal belacan


sayur pucuk paku.,
siap dengan batang-batang sekali masuk. sebab cikgu kata benda2 yg dekat batang , kulit (kulit buah-buahan) kat situ le khasiatnya. Jangan ko makan kulit durian dah.kang masuk sepital.



6 comments:

Netnet said...

itu bukan sayur pucuk paku jadinya tapi sayur batang paku...

eeeeehhh geram jer aku tengok udang galah tu.... kat pasir murah tapi kalau kau kirim, aku up sikit laa harga...biasalah kan kalau beli melalui middle man...hua hua hua...

geraugebang said...

eeeh...besornya udang ko catz,,, berderet-deret macam ahli pancaragam sekolah

Azueriena Norash said...

rajinn anak dara nie memasak yerkk...abess x makan tuu...huhuhu

Tijah said...

aku percaya cakap cikgu ko tu...

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. sedapnya masakan tu.. singgah la ke blog saya ;)

Ina said...

Salam...meleleh air liur tengok masak lemak udang tu...kena pulak dengan sambal belacan ..Fuhhhh..terangkat..