Wednesday, April 27, 2011

Nasi ayam


Masak malam semalam.

step memasak:

1. rebus ayam dalam air banyak (buh halia ketuk dgn garam sikit)
2.basuh beras, toskan
3.amik setengah labu bawang besar, 2 ulas bawang putih, hiris.
4.tumis bahan hiris dengan butter, masukan kayu manis, bunga lawang hingga naik bau.
(dlm rice cooker)
5.masukkan beras, kacau-kacau sebati dgn bahan tumisan.
6.masukkan air rebusan ayam, biar mendidih ( i tak tambah garam sebab sup rebusan ayam dah ada garam, dan butter mmg dah masin)
7.tutup, biar mendidih dan biar nasi hingga masak.


sesambil tunggu nasi, kita marinate ayam dgn kicap manis yang dicampur dgn bawang putih, bawamg merah dan halia tumbuk.kuarkan ayam dari sup, toskan. buh dlm mangkuk dan campur dgn bahan tumbuk. biar sebati kejap.

sambil tunggu ayam tuh sebati dengan kicap, blender lada merah..zrenggggg..oh ya aku buh bawang putih sekali. Lepas tuh kuarkan lada dari blender, buh garam, gula dan air perahan limau kasturi (aku guna 10 bijik).kacau-kacau, rasa-rasa..siap.

so masukkan ayam dalam oven. aku pakai mode roast. so itulah roasted chicken i tgh berpanas-panas.
so sambil tuh..hahaha..(berapa banyak sambil lah kannn)..ok tema masak adalah sambil-sambil.
ahahhaa.
ok..masukkan kicap ayam tadi dalam mangkuk..dah siap.

roasted chicken and salads

jemput makan!

17 comments:

cikwawi said...

sedapnyaaa... harus carik nasi ayam luch karang

AZANI said...

oiii...catz

sedapnya....

assalam catz

ann dhaniah said...

sedappppnyeee..baba ann cakap kalau kitew blander kaki ayam buat sup lagi sedap! ;)

ann dhaniah said...

sedappppnyeee..baba ann cakap kalau kitew blander kaki ayam buat sup lagi sedap! ;)

Hajah Zainab bt Abdullah said...

haaaiiihh..terliur lagiii :)

Hann said...

wuusshhh...sedap gilllee nih... terliurrr.. :))

Mas said...

bestnyaaaa... :)

DrSam said...

nasi ayam selain sos cili tu kalau tambah garlic paste lagi cun!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Lapaqqqqqqqqqqqq.... ishhhhh...

atty's said...

bila lah nak rasa airtangan catz nie..

catz said...

hi cikwawi..
how are u?
thanks sudi baca saya merepek-repek.
dah dapat ek nasi ayamnya???
:)

catz said...

AZANI,
salam..
sedap? agaknya laa..hahah.

catz said...

hi ann dhaniah,

how are u?
blender kaki ayam buat sup? wow..thats new to me..sounds so sedapp!!
wah..baba you pandai masak ke?
u suka masak tak?

:)
miow

catz said...

mama,

nak resepi tart!!

AZANI said...

eh macam kena tanya dalam 3 abdul...
sedap? lazat?...dalam rumah ni semua orang tak makan, ambil bau sahaja.

catz said...

Hann,

masak apa today? thanks for reading.
long weekend ke mana?

miow

NenekPenne said...

kau memang TERRRORist laa catz...