Friday, November 13, 2009

Begel??? dan nasi ambeng

makanan kegemaran...currently.

Burger oblong...
Ni yang jiran aku selalu je duk war-warkan pasal burger begel ni, so mak pun kan ala-ala," eh jiran aku beli set kerusi baru, aku pun nak beli gak kerusi baru jugak" dgn membuat entry begel ni ni jugak...
kehkehkeh..sedikit keji di situ..

memula jiran aku ni rekemen, mak cam malas je..ala..burger je pon...
tapi tergerak hati nak cuba besoknya...
"abang/akak beger oblong satu' - dgn sore pelan sebab takut salah sebut. Betui ke mak sebut 'oblong' ni..kang salah termalu free pulak. Jakun aku ni.

time nak bayar :"berapa bang/akak beger?"
abang beger: "4 ringgit"
aku masa tu terdetik.."aww..mahalnya...ala2 setaraf beger MekDonel ke nih??"
terus aku text jiran aku sesambil tunggu duit belen dr abg beger.(time-time tu jugak terus nak mengumpat kan...)
text berbunyik: "oi...kuceng oreng..mahalnya begel oblong nih...4 hengget" , yg benar. Pars .

so aku naik rumah makan...reaksi aku??

"menyesal tak beli 2..sedap nak mampos! eh..sedap gila..iskk....
kalah oke berger prosperiti beger Mek Donel.Jauh oke....duk terkenang2 rasa beger tu sambil menaip ni...
dagingnya...perfect rasanya dgn komibinasi sos lada hitam yg lemak-lemak dan sayur kobis serta bawang...uihhhh.... the sedapest beger on earth dan seantero planet cakerawala...


nyum-nyum.... aku tunjuk close up yg dah geget sebab kalau belum geget dia belum menggiurkan sgt rupa parasnya...

makan seketul ni mmg kenyang...aku gigit sikit-sikit sebab sayang nak makan, takut cepat habis...voley?..kehkehkeh...

ok..lokasinya sapa yg duk area kajang/bangi/serdang/KL/semenyih/nilai/seremban/melaka:
(lokasi lain mcm dah jauh sgt), kalau ko duk alor star, sabah, penang sana mak tak dpt tolong lah..

lokasi:
Taman Sepakat Indah 2, Jalan Sg Chua, Kajang
(tempat ni sebelah je dgn seksyen 7 bandar baru bangi)
Depan Restoren Ikhlas/7eleven/kedai hello/Taghzia


oh..2 hari lepas, aku siap tunggu..aku dtg awal sgt...
abang beger sedang giat basuh kuali, kakak beger tgh siapkan sayur, susun-susun brg kat stall beger mereka.
aku: "kak..beger oblong, daging satu"
abg beger: kejap dik..baru nak basuh kuali ni...dalam 10 minit boleh?
aku pun tunggu dlm kete...dan spesel siap delivery ke kereta mak lagi...(aiyo terpelanting henpon aku masa dia ketuk cermin kete aku, tekejot ko...sebab masa tuh tgh duk sms dgn jiran aku bergosip pasal stall beger ni..kihkihkih)..siap mintak maap ok sebab dia ckp hari ni dia bukak stall lambat.
eh..bukan aku ke yg terpegi cepat sebab tak sabo nak makan.
dan...aku punya request setiap kali order : sayur dan bawang lebih. dia tak charge lebih ok.harga sama.
akak berger sedang mengandung. Moga2 murah rezeki mereka.


sekian wasalam.


oh..

entry di sudahi dengan nasi ambang RM5 dari pasar malam Dengkil yang sedap dan gemok.
posing dgn pelbagai sudut..




errr...jiran ku....ko ado? terliur tak?
nak kirim?

30 comments:

nizz said...

sis
mak ada kt m'sia nih,uhuhkuhukk.....sampai jer kt tanah air laporrrr yg amettt,ko tu kan cam tetahu jer mak jahil bab2 makan kt sini...tq2 tip oblong ko tu....

Neeza.Areef said...

mcm prosperity burger je mata aku npk..kekekek

attyfir said...

nanti leh g beli ar..mahal .tp sedap..berbaloi ar..

~ Mummy Gee ~ said...

catz, pasar malam belah mana kat dengkil yg ada jual nasi ambeng tu? Terliur ler..nasib baik minggu lepas dah buat experiment buat nasi ambeng sendiri. Kedai burger oblong tu kat laluan i pegi balik kerja tp tak pernah beli pun sbb i ni lidah melayu tulen, makan nasi ambeng jer...hihihih

purp said...

catz,
nak rasa lah... mmg nmpk sedap. kirim!

marie said...

catz...saya pun ada buat satu n3 pasal burger oblong ni..memang sedap kan...selalu beli kat pasar malam putrajaya kat dpn MOF tu..tapi ni dah lama tak pekena..tengok n3 u ni, haruslah aku pi cari balik..mmg sedap..

anne said...

kena try ni burger oblong. mcm pernah nampak je kat shah alam ni, tapi tak pernah peduli pun. ingat burger biasa je. :)

oh...sori lupa plaks. Selamat Berpindah ke rumah baru. Saya suka rumah lama awak la....banyak resepi. tapi takpe rumah baru pun tuannya sama...kita suka jugak hehe

afendi ariff said...

begel????nape skali imbas aku baca dia jadi "bogel" aa?hehhhhh.......

geraugebang said...

Orang yang duduk kat Damansara pun rasa cam dok sabah bila dengor kat kajang tengok begel melolong tu. Hissh, catz, cakap ngan abang tu, bukak cawangan kat area Pj, damansara, leh?

mRsauRa said...

pergh...tak tahan nengok nasik ambang tu...very the sedaaaaap

catz said...

nizz,
sampai bila ada sini?
kalu dah samai malaysia..nak mkn no problem lah kan..mna2 je boleh makan..:)
kat KL tang mana?

catz said...

nezaref,
lebih sedap dari prosperity okeh..thousand time..
hehehhehe..
marah owner mekdi.
kihkihkih

catz said...

atty,
ko beli sekali, sure nak lagiii..mak berani jaminn

nizz said...

sis
hehehe...mak ader kt area2 ttdi,jenuh ni jelajah kl,sok nk ke pg,seminggu jer noks mak kt sini..cik kiah ko kata ko suka begel kan..yg bentuk ala2 donut tu,huhh potong dua dan letak ler per2 filling ko suka,nk cam sanwich ka,jem ka...pendek kata perbagai gitu..

Anonymous said...

sedap yer catzs...hubby i suke mkn ni! bulan posa jer leh jmpe..

Kt mane ea..exact location..i tggla kt sg merab, bangi...

plsss...cazs yg comel bg tau location dia...

muahh..muahhhh

Unknown said...

terkojut, tercampak hempon den, Catz... Den ingat tmn setapat indah kek KL...dokat jo. Tp kek bangi, tak taula bilo dapek mraso.

Tijah said...

hoihh! kedai bukak kol brapa dik? elio aku dah menitik2 nih...

catz said...

mummy Gee,
pasar malam dengkil yg dekat2 dgn kg hj ahmad razali..
kalau dr putrajaya, menghala dengkil ia adalah belah kiri..
hari khamis ptg...
lupa nama tamannya..tapi tepi jln je..hari khamis..

catz said...

purp,
nak kirim?..
boleh....

catz said...

N.M ibrahim,
resepinya standard ke???
tapi sedap kannnn..

catz said...

anne,
cepat teraiii,,,
]sedap ok...
eh.rumah baru kita oso ada masak-masak...hehhe.,.
sama konsep lah..

catz said...

afendi ariff,

otak ko kuningggggg aja kan..
hahahhaha..
cuba eja betui2...
nak tulis besar2 kewww

catz said...

geraugebang,
duk damansara keww???
meh la ke bangiiii...
s alam oso ada katanya..
hehheheh..terliur kannn..kan...

catz said...

kikin,
cepat pi dengkil..
hehhehehhe.....
hari khamis...

catz said...

nizz,
wut i mean with begel is begedel+burger=begel..
hahahhaha..ni istilah kuceng oreng gemuk..
mak folow2 je..
kejapo beno balik malaysia??
now mak kat brunei..
kalau tak leh ngeteh..
hehheheh...

catz said...

anynomous,
exact location adalah kat jln sg chua, taman sepakat Indah 2,
sebelah seksyen 7,
dekat aprtment yg tinggi2 tu..
jln nak masuk taman ni ada kedai perabot besar...masuk situ..depan apartment tinggi,,,,
stallnya depan 7-11, kedai hello or kedai mamak ikhlas..
bukak start pukul 6 ptg.

catz said...

Tijah,

catz dtg pukul 6 dia tgh duk susun2..tapi bleh dah dtg pukul 6 ptg, jadik 1st kastemer..
hehheheh...
wah..marathon carik beger seremban ke kajang kah???
hello2 kitalah..
kita banjer oblong beger nih..
maiiii....

thorina said...

Nyway, oblong burger ni ader gak kat Bukit Indah, Ampang....sedap! Nyum² nyum....
Seb baek ader catz, sbbnya tgh ngidam gak tgk mknan yg u ceta²...semua sedap²...
:D

LYS said...

cik catz, giler besar pengaruh burger ni ek...

aritu beli burger jek.. oblong petang ni baru nak cube...

zasssssssssssss...

kucingorengemok said...

oi aku ke mana 12 nov ni boleh terlepas entri begel ni? hehehe