Thursday, November 26, 2009

Kelas rempeyek

Ha..ni mood raya kan?? sure ramai yang dha start cuti hari ni..esok raya.
petang ni sure jalan akan jam di mana-mana.
sure dah plan nak masak apa ek esok?
balik kampung last week, aku belajo buat rempeyek.
Ha..ni berguru direct dengan tokey rempeyek.
Sebenornya, macam malas, tapi dari sebelum balik lagi, tokey rempeyek dah ckp yg dia dah beli dan prepare segala bahan. So salah satu sebab gaklah aku gigih belajo ni.

Pagi-pagi lagi aku dah dgr cikgu aku ni pot-pet-pot-pet..!!
" bangunnnnnnnnnnnnn....!!!! kata nak belajo buat rempeyek..!!"

awww...mcm bunyi petir di situ (kalau dia kejut aku dgn lemah lembut, mmg aku bukak mata sebelah (tuh pun bukak separuh je)..pastuh katup balik, tarik selimut semula).kih-kih-kih.

Pastuh aku dgr bunyik org mesin kelapa, nak amik santannya lah kot.

So...gosok-gosok mata lepas subuh tuh..gigih ke dapur. Aku tgk cikgu dah deret-deretkan bahannya. Adik aku tgh mesin jinta, tumbar, bawang. (eh..ajaib..adik aku dah bangun time-time gitu...magik! biasanya kalau cuti semester, kalau matahari belum bersinar cerah hampir tegak atas kepala tuh dia mmg berhibernasi kat bilik...gempa bumi 15 skala ritcher pun belum tentu dia bangun.). eh...terkutuk adik aku pulak raya-raya ni.hiks.

Ok..sesambil gosok mata, aku pun mengambik gambar segala bahan. Gambar jintan,tumbar aku belum sempat amik dah terkisar halus dlm blender pulok.

Ok..aku listkan bahan-bahannya. ni utk catatan aku lah..kot esok aku dpt hidayah nak buat rempeyek ke..jual online.hheheheeeeeeee..

Bahan-bahan:

Tepung gandum BERAS -1 kilo (hahaha..aku salah..tq mama miraki)
santan - 2 mangkuk besar
bawang merah- 5 ulas
bawang putih- 3 ulas
jintan- 3 sudu besar
biji ketumbar- 3 sudu
ikan bilis - 2 gengam
kacang tanah - 2 cawan (cuci dan toskan).
telur - 2 biji
air kapur - 3 sudu
garam
minyak utk menggoreng


ok.

cara-cara:

Kisar bawang merah, bawang putih, ikan bilis, jintan manis, biji ketumbar.
Bubuh telur dalam tepung dan bahan kisar tadi, gaul sebati.
Masukkan santan sedikit demi sedikit, kepekatan tuh agak-agak ye.
Kacau pelan-pelan kalau laju sgt takut terpelanting mangkuk.
Bubuh garam, dan air kapur.
Kacau sebati.
Sesambil tuh panaskan minyak dlm kuali lah.
Then bila kepekatan dah ok...amik dua senduk bancuhan dan kacang sket or if suka bleh buh ikan bilis. campur, dah lengserkan sedikit demi sedikit kat tepi kuali.
Siram-siram dgn minyak, ia akan menggelongsor senirik ke dalam minyak.
Goreng hingga garing, kecoklatan, api jgn besar sgt, karang kacang tak masuk tepung pulak hangus. Sederhana je.
Angkat dan toskan, sejukkan sebelum masuk dan tutup dlm bekas.

pecahkan telur
(pergh..aku belajo buat rempeyek sambil pegang kamera slr..ihiks, seb baik tak masuk dlm tepung kamera aku).

Bubuh bahan kisar

Masukkan santan sedikit demi sedikit, kacau, buh santan lagi..

kacau sebati, kepekatan agak-agak.

Tengok..dah jadi bancuhannya..

Masukan garam dan air kapur

Kacau sebati sambil main-main...

Ha..dah bleh buh kat kuali..yang elok sekepingsekeping tuh cikgu buat, yang pecah bertempiaran tuh aku yang buat..hehhehe..fail...
namun setelah beberapa percubaan, boleh dikatakan agak berjaya,
Kitarang buat rempeyek mmg tak guna acuan, ni gaya bebas je namanya...

Ha..dah berenang-renang rempeyek ku..ihiks....balik-balikan tunggu kacang masak dan tepung dah agak kecoklatan rangup...angkat.

Oh ya..untuk sesi belajar rempeyek ni..aku panggil sekumpulan QC khas yang berkaki empat.
Ha..tulah dia...3 ekor ni..tgh meeting tunggu production goreng 1st batch...(eh..korang bergosip ngata-ngata aku ye? ewahhh...cam joyah.)

Ok..dah siap...ketarrrrr oke nak bagi QC rasa.

Oke..QC-QC tengah rasa...khusyuk oke..maklumlah makan free..lajuuuuu je korang ek.

ok..setelah kenyang, meeting..pot..pet..pot..pet...prong..prang..prong..prang..

see...dah siap..tgh tunggu results dari QA

yey!

ok..dah siap satu balang besar...ngap..krupppp...krappppp!

ok..nanti aku nak buat senirik pulak . Yang habiskan goreng satu balang tuh cikgu = emak aku.
hehheehheheeeeeeeeeeee..

19 comments:

Mama Miraki said...

Catzs...

pakai tepung gandum??? bukan tepung beras ker....cuba refer balik kat cikgu...hihihihiihihhi

catz said...

yup mama..
aku salaha taip..memandai je..mmg bukan tepung gandum..laju je aku taip tadik..hahahhaah

anne said...

hahaha. amboi QC strict sungguh.

Selamat Hari Raya Aidil Adha catz.

Penang - Used Item said...

wah suka nya aku tengok rempeyek bebas ni... sebab dia lagi garing. Yang ada acuan tu biasa tebal sikit. Kalau tumpi sama ker catz?

afendi ariff said...

len mcm betul rupanya...heh!
Selamat Hari Raya Aidil Adha!

Tijah said...

kacang tu bleh eh goreng temtu? xyah sangai dulu ke?

Hajah Zainab bt Abdullah said...

peberet mama! tapi tak pernah buat. ada masa nak cuba...ikut catz punyer method.

ramadhan said...

wah wah dah lulus la buat rempeyek. lesen rating rempeyek laku di pasaran ahahahah. tolong dh xde modal nk blorg. rindu nk berwongga

Sawa said...

catz.. nnti time u buat s'diri nnti tolong sukat eakk.. 2 mangkuk besar santan tu bape ml agak2 nyer

geraugebang said...

Syioknya buat tempeyek sendiri.

catz said...

anne,
kelas tak QC aku..hahhahaha...kihkihkih..strict ko..
selamat hari raya utk anne juga.

catz said...

Tijah,
kacang buh dlm tepung..
tak yah sangai...api jgn besar sgt takut kacang tak masak..

catz said...

afendi,
ko tak pernah mkn rempeyek kah??
sedap oke..ni tgn jawa yg buat,.
selamat hari raya,..

catz said...

Azibam,
tumpi lebih kurang sama je bahannya..
kacang ganti dgn kacang hijau..
aku lagi suka yg gaya bebas cam nii

catz said...

ramadhan,
dah lulus ok..
karang buat sendiri belum tentu lagi..hahahha...
weh..u life oso interesting..blog lah about ur daily life as training pilot...that is interesting oke..
blog ko dah bersawang gila lah..pi sapu sana..

catz said...

mama,
try lah ikut method tu..
catz ni baut senirik belum tentu jadik..hahahaha

catz said...

sawa,
ok..nnati saya suka betul2..
sebenarnya kecairan tuh agak2 je..
nanti kalau saya buat saya suka tepat2.

catz said...

geraugebang,
kalau aku buat sendiri, belum tentu jadik..hahahahha

Anonymous said...

Nape saye buat jadi mcm ade glembung2 eh?sy x bubuh telur...